Rabu, Disember 29, 2010

huhuhu....:-(

Dahlah internet baru ada.harini sesuatu yang aku xnak terjadi juga.napelah kami diuji di saat exam menjelang tiba?Ya Allah berilah kami kekuatan menempuh dugaan ini..Hidup di rantauan,status sebagai pelajar dan pula hidup berulang alik adalah sesuatu yang sangat mencabar bagi abi...tambahan pula dengan adanya anak serta usia yang masih muda..namun ini bukan penghalang sebuah kejayaan sayang..kita mesti tabah..insya allah ada jalan penyelesaian buat kita...(ceh kekonon..pdhal tadi awak tu jugak cam muka tenuk je pn.dil....huhu...)

:-( ...mood dil harini dah terbang sangat sedih sebab sampai hati tuan rumah kami buat macam ni lagi pada kami..dulu kami diamkan saja akhirnya kali ni dia bertambah naik tocang pula..diorang ingat kami ni pelajar malayzi ni kaya raya sangat sampai nak tabur duit pada diorang(alhamdulillah doakan kami kaya,tapi janganlah melampau)Dulu masa nak sewa rumah ni,harga asalnya 300..pastu kami masuk je naik 350, pastu bulan tu juga sewa elektriknya sampai 2x dimintanya..kami diamka
n juga..pastu air pun sama..pun kami layan juga....pastu setiap bulan suka hati nak minta sewa awal..(masa tu nak marah juga...yelah kami datang sini nak belajar,dahlah kami ni x dapat bantuan ape pun.hanya harap keluarga dan kudrat kami sendiri,jadi tolong bertimbangrasa)hmm...pastu pasal sakonah(pemanas) dekat 1000 habis(konon kata nak bayar sakonah tu,last2 tak..kami juga yang membayarnya) dan sekarang tengah nak peksa lagi 10 hari..dia nak minta naik sewa 400 pula x sampai setahun kami duduk sini?aduhai..matilah macam ni...dahlah kalau rosak ape2 kami tanggung..walau ada 2 bilik tapi satu bilik macam bilik tinggalan...rumah retak sana retak sini....dahlah ape pun xde.almari xde(ade satu kt bilik blkg nak runtuh dah)..pastu tilam pun kami beli sendiri..pastu dapurnya lagi...peti ais nye lagi...hidup segan mati x mau..bukannya nak lebih2,x..dil bersyukur..tapi janganlah sebab kami jenis x kisah..jadi nak tindas kami..waktu macam ni pula..bait atas rumah kami dah bayar 500..mereka dah duduk dekat 2 tahun,boleh sabar lagi...kami baru setahun dah naik 400,ape cer?bukan kami nak berkira sangat..ikut hati memang xnak cari rumah lain..memang rasa ok2 lah..walaupun sebenarnya x ok mana..xpe..asalkan ada tempat berteduh xpe..tapi mama ni buat kami x tahan..cakap x serupa bikin...nilah perangai org arab yg kutahu sejak duduk sini,jgn kita beli byk brg sikit..mesti adalah nanti nak minta duit..dah lah mama(panggilan utk wanita) sangat berkira....pastu kami ni dahlah dengan belanja untuk anak lagi..belanja untuk abinyer pegi study lagi..4 jam tu dari sini..kos di kaherah lagilah tinggi..aduhai...kit.kalau sebulan naik 400,api air dan internet dah 550..lagipun kami xnak mama ni naik lemak..yelah dia tengok kami diam je,bayar je apa yang dia mintak..so dia naik tocanglah.. lain kami datang sini dah keje ke,xpelah...aduhai......ada masa sebulan je untuk cari ni...huhu.....

p/s:Bukan niat nak minta simpati tapi geram sangat.Mentang2 kami diam,suke suki naik sewa ye?ape ingat keje kami nak bagi duit je ke?janganlah tindas kami...huhu..aku belasah gak arab ni kang.. khalish pgg ummi cepat..:-( ..tgh pikirkan jalan penyelesaian..nak cari rumah sewa yg benar2 sesuai takut makan masa..takut pindah tergesa,macam-macam maslah pla..dahlah biasa dgn tempat ni..takut tempat baru x biasa pla...dahlah tinggal berdua..adoiyai...tulung2..


nasib baik ade pengubat luka...khalish senyum dlm tawa..huhu...syg dia...


8 ulasan:

S.U.F.E.E.N.A.N berkata...

Salam dil,
Ish..melampau betul arab ni..suke ati tok nenek dia jerk nak naikkan sewa..mana leh gitu..takkanlaa tak leh nak compromise..heeii..geram pulak rasa..!

kakchik@ella berkata...

Alahai .. takkan sikit2 nak naik sewa. ada wat agreement tak dulu?

abiummi_khalish berkata...

Kak N: tulah..mmg suke hti diorglh ni...dhlh kalau kita dh elok2 kn umh blh suke suki halau..akk..jom blsh jom..hehe....

kakchik:tulh...rumah kami ni diuruskn org lain masa nk duduk sini..blh plk mama rmh ni kte xde..aduhai..org yg urus dh blik m'sia dn x dpt dhubungi..cmne?:-(

ibuintan berkata...

salam dil,

cuba runding baliklah dengan tok arab tu...

awal dulu tak buat agrement ke, susahlah camtu kan

Yan berkata...

Salam Dil,

ooo sebab ni lah ye.. Kesian kat Dil.. Sabar ye.. Usaha dan berdoalah.. Mudah2an dipermudahkan..

Leez M. Saaid berkata...

sabar yea....itulah adat merantau dan mencari ilmu di negara orang.
berkat kesabaran tu InsyaAllaha ada hikmahnya nanti.

azlina berkata...

assalamualaikum dil....

banyak2 sabar dan berdoa yea dik mudah2 allah permudahkan segalanya..btl kata ibu intan tu kalau masa menyewa lagi buat aggrement dia tak le blh bt sesuka hati...
ada hikmah d seblk semua ini..

abiummi_khalish berkata...

aslmkm..dil dah ok dah..syakirin awi ye pemberi semangat ku..:-)
ibuintan:rupanya diorang main akad mulut je..dan atas percaya..tapi bila dil masuk,bila byr sewa dil suh sign..sebb tu mama ni xnk bncg ape2 dgn dil..dgn hubby dil je dia nk jumpa..dia ckp dil ni terlampau strict..yelh kenalh kn?tpi tulh..nasib....sbb ni dri org trdahulu lgi..diorg mane ada buat mcm ni...
Kak leez:K.yan dan Kak Ina: btul...mmg mencabar..Tapi xpe.Insya Allah akan ada penyelesaiannya nnti kan?inilah harga sebuah kejayaan..doakan kami murah rezeki dan tabah ye..:-)

Tarikh Penting!!!

Birthday:-

Tok Babah:09.02.1952
Ummi Dil: 20.03.1980
Paklong Fendi:01.04.1985
Makcu Pikah:01.04.2001
Abi: 14.04.1987
Ayahlong:20.04.1979
Khalish Nu'man:23.04.2010 & 24.04.2010
Maklang Nor:10.05.1993
Zaim:20.05.2010
Zahira:01.06.2015
Acu:02.06.1990
Ummi Long:18.06.1981
Abi & Ummi Nikah:04.07.2009
Aisyah Humaira:19.07.2012
Maklong:01.09.1981
Nenek:13.09.1958
Zahra:27.9.2012
Allahyarham Ayah Aref:30.10.1990
Acu ana:19.11.1991
Atok: 08.12.1956
Tok Neni:28.12.1955