Sabtu, Februari 13, 2016

masak..makannn......Alhamdulillah...

masak memasak...makan makan...
hati gembira..
semua ceria...

Dah besar ankdara ummi... sejuk hati ummi...  kakak humaira yang rajin...
suka tolong ummi... suka sepahkan juga...huhuhu....xpelah...
moga sampai besar anak2 ummi rajin dan suka tolong ummi dan semua ...

kek maveles...


strawberry+garam+gula+lemon+cili hijau= yummy....

kek coklat abng nu'man.... dia kacau...dia masak..dia yg letak dlm bekas....



Sabtu, Februari 06, 2016

kisahnya....


anak memang tulus hatinya.pengingat orangnya....dan rapuh juga jiwanya..jangan diingat mereka tidak memahami apa2..kadang2 mereka lebih punya jiwa....
dah lama anak2 nak makan kek yang ummi buat..dah seminggu bunyi..malam kelmarin dapat peluang ke fatallah.. Abang nu'man kakak humaira punyalah seronok...
-pertama-dapat keluar..masa keluar banyak kali cakap alhamdulillah...happynyer kemain....mulut menceceh aja....sayu tau hati umminyer...  
-kedua-dapat jumpa kucing.. punyalah semngat abg kakak jalan laju sampai ummi terkedek2 kejar...nampak je kucing....mulalah borak2 antara mereka..
"assalamekum kucing..abang datang ni....abang pakai baju sejuk sama ni.abang bawa makanan"..patutlah dia beriya xnak pakai baju lain..rupanya dia takut kucing x kenal dia...huhu  kali ni ummi dah siap standby makanan...dibgnya kucing... sambil borak2 lagi..
"kucing makan kenyang ye...nanti sakit x makan..."
pastu kucing tu lari ke arah sekumpulan org dewasa... ada satu org tu sepak kucing.. mungkin geli...
masa ni..abang secara spontan berlari.. dia ambik kucing dan letak tepi ..
nampak mukanya sedih sangat..yg kakak seperti biasa duduk belakang aje..
abang usap2 kucing...dan cakap..
"kucing jangan sedih ye..orang tu takut tu..abang ada ni.kucing dok dengan abang ye.."sambil usap2...
abng pandang ummi.."ummi.. org tu sepak kucing ummi..dia x syg ye?ummi terdiam..cari ayat sesuai..
tetiba abang cakap lagi"kucing jangan sedih..abang pun ada orang x suka.."
Ya Allah..ummi duduk tepi abang dan cakap..
"abang..nape cakap macam tu? semua orang suka dan sayang abang..kakak" 
sekali...abang cakap.."ummi penah cakap..biar orang x suka kita...tapi kita kena suka..sayang semua..abang tau org marah abang. cakap abang x pandai....x malu..lasak..tak duduk diam..abang salah kan ummi..abng janji xbuat lagi...." .gulp.... tarik nafas....
ummi cakap dengan abang kakak sambil peluk..anak ummi istimewa..anak ummi hebat..biar orang cakap apa..tapi ummi tak pernah putus doa yg baik2 untuk kalian...abang adik jangan simpan hati ye..abang berdua x salah.kalian tengah membesar..mmg aktif..kalau ada salah..kita minta maaf.jangan buat lagi...tapi yang sepatutnya bersalah adalah ummi yang x ckp hebat mendidik dan nampak pincang di mata orang.. 
huhu...dah x pasal berdrama tiga branak tepi jalan...sob sob...dan berlalulah kami bersoping..tunggu abinyer dlu..
ok..kita sambung cite happy plak..
-ketiga dapat pegi fatallah..(tempat ala2 shopping mall..tapi x segah kat mesia lah..) tapi cukup buat dorang happy... abang pegang tangan ummi erat2 sambil ambik barang2 nak buat kek..tapi sebelum tu tanya ummi..kita beli yang perlu je kan ummi?kalau abang tambah beli daging burger boleh?ummi ada duit kan?" ummi jawab.."ada abang..rezeki abang kakak..".:disalam tangan ummi...diangkat tangan ucp alhamdulillah dan jalan dengan gembiranya..dah selesai beli..semangat nak balik nak buat kek..nak buat burger...jadi malam kita buat burger...esok projek kek...
semalam baru operasi buat kek....memang semangat 3 beranak..sampai bertepung muka masing2..tapi seronok rasa..dah siap...abang kakak punyalah seronok dan secara spontan peluk ummi..
"maseh ummi buat kek..sukanya.sedapnyer.nanti kita bagi kat atok nenek ye..." mmng nampak kegembiraan mereka...
*atok tu orang gelandangan tepi umah..nenek tu pla orang yang jaga bangunan..tukang sapu sampah.. 
hati ibu mana yang tak seronok bila anaknya happy... ummi mmg sebak jika anak ummi sedih di hati...hanya pujukan yang mampu kuberi..ummi tak pernah putus doa untuk kalian dikasihi...agar baik budi pekerti.sentiasa disayangi...dipelihara Illahi... Jadi orang baik2 ye sayang.....

*takleh upload gambar...huhu


smile emoticon

Tarikh Penting!!!

Birthday:-
Abi: 14.04.1987

Ummi: 20.03.1980
Khalish Nu'man:23.04.2010 & 24.04.2010
Aisyah Humaira:19.07.2012
Atok: 08.12.1956
Nenek:13.09.1958

Tok Babah:09.02.1952
Tok Neni:28.12.1955
Ayahlong:20.04.1979
Ummi Long:18.06.1981
Acu:02.06.1990
Paklong:01.04.1985
Maklong:01.09.1981
Allahyaryam Ayah Aref:30.10.1990
Maklang Nor:10.05.1993
Makcu:01.04.2001
Zaim:20.05.2010
Zahra:27.9.2012
Abi & Ummi Nikah:04.07.2009