Sabtu, Disember 18, 2010

Kuih Bakar lagi....dan aiman datang umah ummi...

Gambar sewaktu berumur 6 bulan,aiman 4 bulan lebih...

Aiman dan abg susuannya...khalish.....

assalamualaikum buat sahabat-sahabat yang sudi baca blog yang biasa- biasa ini....huhu..rase terharu sangat...syakirin awi ye.....semoga sudi membaca lagi...kalau ada ape2 teguran,silakan..dil sedia menerimanya..dil x kisah..orang tegur kerana syg..:-).....



Tadi adik susuan khalish datang..aiman atif...-dil x penah cite kot.... dil menjadi ibu susuan kepada anak kawan kami..atie dan farizul...diorang berdua ni kawan satu sekolah papa di perak tu...sama-sama kawen dan sama-sama duduk di alex ni..atie belajar di alex dan farizul belajar di cairo.Aiman lahir 2.6.2010..hari dil abis pantang...atie x keluar susu lagi masa tu..7 jam aiman berlapar hanya minum air zam zam sikit lalu atie minta dil menyusukan anaknya...alhamdulillah aiman kenyang dan sempat menyusukannya selama 10x..rasa bersyukur sebab dapat membantu..hanya itu yang termampu...walau lepas tu ade plak cakap2 belakang...aduhai..ni yang malas nak dengar ni..xpelah..dil maafkan mereka..Allah Maha Mengetahui niat dil..

Syukran ibu aiman,aiman dan makyong yang sudi datang..maaf,makanan x seberapa.x bgtau awal..lagi 1/2 jam nk dtg baru bgtau... jadi ape yg termampu ye..harap korang kenyang ....:-) dan semoga aiman sihat kembali..Dil x masak makanan berat pun tadi..sekadar buat roti telur bakar,roti piza serunding dan kuih bakar yg dil buat tuk sarapan..ops lupa serta triffle yang belum keras...untuk bekas makyong yang dah berkurun di rumahku...huhu..maaf makyong...hahaha....

Roti Pizza Serunding

Triffle Sweet Sour


Roti Telur Bakar

Kuih bakar yang bidan terjun..kelam kabut mmbuatnya...sewaktu khalish tido...


Klah layan resepi kuih bakar yang dah selalu sangat dil buat..sebab sangat mudah..hehe...tapi x sempat je nak ambik gambar dan publish...nasib baik harini sempat...:-)

Bahan-bahannya
*1 cawan susu segar
*1 1/4cawan air+ 1 s/b pewarna hijau perasa pandan
*1 peket serbuk santan-dil x bancuh.terus campur
*1 1/4 cawan tepung gandum
*3 biji telur
*2 s/b minyak
*1 cawan gula
Bijan


Cara membuatnya:
1) Blender semua bahan bertanda *. Sehingga kembang dan sebati...
2) Kemudian tuangkan dalam loyang yang telah digris dengan minyak..
3) Taburkan bijan
4) Bakar dalam suhu 180c selama 45 min atau sehingga masak...
5) Sejukkan ,baru dipotong....




baki kuih bakarku,setelah kusajikan buat kawan- kawan...Alhamdulillah....
spt biasa letak dalam bekas...sebab nak tahan lama letak peti dan jaga mutunya..hehe..



notakaki:tgh mkn lagi..kali ni acik atas rumah bagi makanan... rezeki....:-)

2 ulasan:

Yan berkata...

Sedapnya kuih bakar..pandai buat ye

abiummi_khalish berkata...

bolehlah kak...buat makan family...hehe.. :-)

Tarikh Penting!!!

Birthday:-

Tok Babah:09.02.1952
Ummi Dil: 20.03.1980
Paklong Fendi:01.04.1985
Makcu Pikah:01.04.2001
Abi: 14.04.1987
Ayahlong:20.04.1979
Khalish Nu'man:23.04.2010 & 24.04.2010
Maklang Nor:10.05.1993
Zaim:20.05.2010
Zahira:01.06.2015
Acu:02.06.1990
Ummi Long:18.06.1981
Abi & Ummi Nikah:04.07.2009
Aisyah Humaira:19.07.2012
Maklong:01.09.1981
Nenek:13.09.1958
Zahra:27.9.2012
Allahyarham Ayah Aref:30.10.1990
Acu ana:19.11.1991
Atok: 08.12.1956
Tok Neni:28.12.1955