Isnin, Februari 29, 2016

29 februari....


Tarikh yang 4 tahun sekali je muncul pada tahun lompat... 
sape2 yang lahir tarikh ni kira beruntung sebab kalau ikutkn..
lepas 4 tahun baru umur naik ...
Dil ada teman yang lahir tahun lompat ni...
Akan kuingt dia kerana uniknya.....
lahir lebih jari ada 12 semuanya...
dengan warna matanya yang unik...
Seorang teman yang penuh dengan kejutan..
Murah dengan senyuman..
Terkenal dengan kerajinan..
Dan org yang sangat menjaga imannya..

Teringat dia...
alfatihah buatmu teman...
semoga tenang di sana Ameen....

Ahad, Februari 28, 2016

demimu anak...



Di suatu hari...
Abang ckp nak main guli macam kawan arab main.. 
Tengok dlm upin ipin lagilah excited suruh ummi beli guli.
Ummi penah main tak dulu2? Tanya abang..
"Penah abang.. permainan ummi masa kecik2..hihi..πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€
Bila dengar anak nak main gigihlah ummi mencari di kedai..
Gigih tanya org arab ..sbb dalam buku x sama dengan bhsa pasar..lagipun cni guna bahasa arab ammiyah....hehe..akhirnya jumpa..alhamdulillah..
Guli= Bil'i.. (bunyi bil)
murah je di sini... Sebungkus ada 30 biji hanya LE1= RM0.60
Dah dpt beli.. ke taman lh kami..sebab abg kakak nak main pasir nak main tanah juga..abg bawa guli..kakak bawa mainan msk2.. Dn yg paling best bawak bear baby..xpelah nak..ummi lyn je..
πŸ˜‚πŸ˜‚
 
Asalkan bahagia ...asalkan kalian gembira.. Sampai berguling ats pasir ummi mmpu tepuk dahi je..xpelah nak..terokailah zaman kanak2 mu.. Ummi abi dulu pun camtu juga...hehe..mcm2 permainan dlu..nnt ummi ajr main baling selipar..main rounders..ceper dll..rindunyer zaman kanak2 dulu.
Bila dah puas main..siap suruh ummi janji..nnti nk mai lg.....ummi kta in shaa allah.ada rezki...kita gi lagi.....terus senyum sampai telinga.anak oo anak..kegembiraan kalian kebahagian kami..
😍😍😍












Sabtu, Februari 20, 2016

zahira si bam bam



Zahira si bam bam ..
si mata bulat..
si manja debab..
buah hati tok babah tok neni..
setakat ni yg kecik sekali..
5 org cucu tok babah tok neni
in shaa allah akan bertambah lagi...
in shaa Allah...
hehehe...

Zahira ni anak dil juga...
Ummi dil banyak nau anaknya...
hahaha...
Zahira anak kepada along dil..
Jadi semua anaknya anak dil juga sebab anaknya dil susukan..
Along ada 3 anak..
Zaim Zahra dan Zahira..
Unik sebab semua huruf Z..
Along Zulfazli..Kaklong Zailatuefa.. anak2 semua pun z..
Happy family Z...










Zahira..bilalah ummi dapat jumpa kamu ni?huhuhu.. semoga ada rezeki kita bertemu ye sayang...

Sabtu, Februari 13, 2016

masak..makannn......Alhamdulillah...

masak memasak...makan makan...
hati gembira..
semua ceria...

Dah besar ankdara ummi... sejuk hati ummi...  kakak humaira yang rajin...
suka tolong ummi... suka sepahkan juga...huhuhu....xpelah...
moga sampai besar anak2 ummi rajin dan suka tolong ummi dan semua ...

kek maveles...


strawberry+garam+gula+lemon+cili hijau= yummy....

kek coklat abng nu'man.... dia kacau...dia masak..dia yg letak dlm bekas...dann dia tukang habiskan...hehehe.....



Sabtu, Februari 06, 2016

kisahnya....


anak memang tulus hatinya.pengingat orangnya....dan rapuh juga jiwanya..jangan diingat mereka tidak memahami apa2..kadang2 mereka lebih punya jiwa....
dah lama anak2 nak makan kek yang ummi buat..dah seminggu bunyi..malam kelmarin dapat peluang ke fatallah.. Abang nu'man kakak humaira punyalah seronok...
-pertama-dapat keluar..masa keluar banyak kali cakap alhamdulillah...happynyer kemain....mulut menceceh aja....sayu tau hati umminyer...  
-kedua-dapat jumpa kucing.. punyalah semngat abg kakak jalan laju sampai ummi terkedek2 kejar...nampak je kucing....mulalah borak2 antara mereka..
"assalamekum kucing..abang datang ni....abang pakai baju sejuk sama ni.abang bawa makanan"..patutlah dia beriya xnak pakai baju lain..rupanya dia takut kucing x kenal dia...huhu  kali ni ummi dah siap standby makanan...dibgnya kucing... sambil borak2 lagi..
"kucing makan kenyang ye...nanti sakit x makan..."
pastu kucing tu lari ke arah sekumpulan org dewasa... ada satu org tu sepak kucing.. mungkin geli...
masa ni..abang secara spontan berlari.. dia ambik kucing dan letak tepi ..
nampak mukanya sedih sangat..yg kakak seperti biasa duduk belakang aje..
abang usap2 kucing...dan cakap..
"kucing jangan sedih ye..orang tu takut tu..abang ada ni.kucing dok dengan abang ye.."sambil usap2...
abng pandang ummi.."ummi.. org tu sepak kucing ummi..dia x syg ye?ummi terdiam..cari ayat sesuai..
tetiba abang cakap lagi"kucing jangan sedih..abang pun ada orang x suka.."
Ya Allah..ummi duduk tepi abang dan cakap..
"abang..nape cakap macam tu? semua orang suka dan sayang abang..kakak" 
sekali...abang cakap.."ummi penah cakap..biar orang x suka kita...tapi kita kena suka..sayang semua..abang tau org marah abang. cakap abang x pandai....x malu..lasak..tak duduk diam..abang salah kan ummi..abng janji xbuat lagi...." .gulp.... tarik nafas....
ummi cakap dengan abang kakak sambil peluk..anak ummi istimewa..anak ummi hebat..biar orang cakap apa..tapi ummi tak pernah putus doa yg baik2 untuk kalian...abang adik jangan simpan hati ye..abang berdua x salah.kalian tengah membesar..mmg aktif..kalau ada salah..kita minta maaf.jangan buat lagi...tapi yang sepatutnya bersalah adalah ummi yang x ckp hebat mendidik dan nampak pincang di mata orang.. 
huhu...dah x pasal berdrama tiga branak tepi jalan...sob sob...dan berlalulah kami bersoping..tunggu abinyer dlu..
ok..kita sambung cite happy plak..
-ketiga dapat pegi fatallah..(tempat ala2 shopping mall..tapi x segah kat mesia lah..) tapi cukup buat dorang happy... abang pegang tangan ummi erat2 sambil ambik barang2 nak buat kek..tapi sebelum tu tanya ummi..kita beli yang perlu je kan ummi?kalau abang tambah beli daging burger boleh?ummi ada duit kan?" ummi jawab.."ada abang..rezeki abang kakak..".:disalam tangan ummi...diangkat tangan ucp alhamdulillah dan jalan dengan gembiranya..dah selesai beli..semangat nak balik nak buat kek..nak buat burger...jadi malam kita buat burger...esok projek kek...
semalam baru operasi buat kek....memang semangat 3 beranak..sampai bertepung muka masing2..tapi seronok rasa..dah siap...abang kakak punyalah seronok dan secara spontan peluk ummi..
"maseh ummi buat kek..sukanya.sedapnyer.nanti kita bagi kat atok nenek ye..." mmng nampak kegembiraan mereka...
*atok tu orang gelandangan tepi umah..nenek tu pla orang yang jaga bangunan..tukang sapu sampah.. 
hati ibu mana yang tak seronok bila anaknya happy... ummi mmg sebak jika anak ummi sedih di hati...hanya pujukan yang mampu kuberi..ummi tak pernah putus doa untuk kalian dikasihi...agar baik budi pekerti.sentiasa disayangi...dipelihara Illahi... Jadi orang baik2 ye sayang.....

*takleh upload gambar...huhu


smile emoticon

Jumaat, Februari 05, 2016

Ya Allah

Ya Allah...

semoga masih ada lagi rezeki kami di bumi mesir ini..

masih banyak yang belum kami terokai...

permudahkanlah segalanya...

murahkan rezki kami..

panjangkanlah umur kami...

berkati dan peliharalah kami..

semoga kami sentiasa bersama walau apapun yang melanda....

semoga kami berjaya mencapai apa yang dicita..

Ameen ya rabb

* Allah Maha Mengetahui Segalanya


Rabu, Februari 03, 2016

................

Assalamualaikum...

semangat memblog...kembalilah....


fuh fuh...

jangan membeku seperti bekunya di bumi pasir berdengung...


huhuhuhuhuu..........................................................................................


layan gambar yg tenangggg....hehehe


Tarikh Penting!!!

Birthday:-

Tok Babah:09.02.1952
Ummi Dil: 20.03.1980
Paklong Fendi:01.04.1985
Makcu Pikah:01.04.2001
Abi: 14.04.1987
Ayahlong:20.04.1979
Khalish Nu'man:23.04.2010 & 24.04.2010
Maklang Nor:10.05.1993
Zaim:20.05.2010
Zahira:01.06.2015
Acu:02.06.1990
Ummi Long:18.06.1981
Abi & Ummi Nikah:04.07.2009
Aisyah Humaira:19.07.2012
Maklong:01.09.1981
Nenek:13.09.1958
Zahra:27.9.2012
Allahyarham Ayah Aref:30.10.1990
Acu ana:19.11.1991
Atok: 08.12.1956
Tok Neni:28.12.1955