Rabu, Disember 03, 2014

renunglah....



di kala subuh termenung sayu...
mendengar azan berkumandang rasa insaf di kalbu..
sesungguhnya manusia sangat lemah di sisi Allah yang Satu...
mudah goyah dengan sedikit ujian dari-Mu...

kita x lari dari melakukan kesilapan..
namun jangan mudah menuding jari mencari kesilapan..
cube berfikir sejenak wahai saudara dan teman..
mungkin itu tanda Allah menguji utuhnya perhubungan...

jangan dinilai seseorang kerana masa lalu...
nilailah ia yang sentiasa ingin berubah setiap waktu..
jangan pernah memandang hina jika ada salah laku..
mungkin ada sebab semua yang berlaku...

ringan tangan hulur bantuan...
jangan pernah berkira dalam persaudaraan..
kerana kita x tau apa akan jadi pada masa depan...
kerana Allah hakim segala kententuan...

jangan pernah memandang orang sebelah mata..
kerana tak tau nasib kita pula...
mungkin hari ni kita selesa..
dan rasa kita tak memerlukan sesiapa...
namun ingat itu semua Allah punya kuasa...
kalau ingin diambil semuanya..
masa tu berputih mata..
apa pun dah x guna...
sesal di akhirnya...

hidup di bumi ini..
saling memerlu sesama sendiri..
cubalah membantu cara tersendri...
yang penting ikhlas di hati...

ukhuwah itu indah sebenarnya...
jika disulam dengan kasih sayang yg sedalamnya...
berlapang dada..tenangkn jiwa...
terima apa pun seadanya...
hati jadi makin ceria dan bahagia..
hidup damai di bawah lindungan Yang Maha Esa....

in shaa Allah..  

*ummi nu'man n humaira...renungan bersama di akhir tahun di bumi pasr...
sejuk ketor di bawah lihaf..

Sabtu, November 29, 2014

sedekah....


Ya Allah..jadikan aku insan yang ringan tangannya...sejuk hatinya...jadikan aku insan yang sentiasa memberi...amin ya rabb....



Rabu, November 12, 2014

WW..:-)




notakaki:motivasi diri....:-)

Isnin, November 10, 2014

kembali lagi...


Alhamdulillah..rumah dil dah ada internet semula...sebulan menyepi...sangat rindu nak menulis...bulan 10 dan 11 ni macam2 yang berlaku...ingin bercerita..namun malam ni...nak kongsi gambar masakan yang dibuat sepanjang minggu2 lepas dan peminat setia kuih ku......:-) 

Apam kampung...

talam sagu


cheesekut

donut berbagai rasa dan rupa...

kaswi


potato fritter

peminat setia makanan


susu pekat manis homemade


cheesekut

notakaki:nak tulis macam2..tapi mata udah ngantuk..hehehe..:-) terima kasih pada yg sudi menyinggah..(ada lagi ke org ingt blog ni?...huhuhu

Sabtu, September 13, 2014

sungguh syahdu...


Nasyid kesukaan kami sekeluarga...

Sungguh aku rindu Ya Rasulululah....:-(






p/s:baru harini dapat buka blog setelah beberapa hari line gelong...alhamdulillah....:-)

Ahad, September 07, 2014

Ahad, Ogos 31, 2014

terima kasih Allah....




Ahad, Ogos 24, 2014

informasi....



Sabtu, Ogos 23, 2014

:-)




Sabtu, Ogos 09, 2014

nukilan rasa ini....

termenung di kala senja....
sambil memandang permata tercinta....
namun fikiran melayang entah ke mana....
terfikir banyak perkara....

benarlah seperti dikata...
hidup ini memang tak dapat diduga...
adakala dah nak dekat berada di tempat selesa
tapi bila terjatuh jua....
walau sudah kita berusaha..
walau sudah mencuba sehabis daya..
memang itu satu tamparan yang sukar diterima...

tambahan pula bila orang tak cuba memahami apa yang dirasa....
hanya tau menuding jaridan berkata tanpa memikir natijahnya...

tolong......mengerti dan fahamilah....
ketahui dan rasailah....

jangan pernah mencerca....
pada mereka yang kurang atau belum berjaya...
jangan pernah menghina..
pada mereka yang meminta-minta...
jangan pernah memandang sebelah mata...
jika nasib mereka tak serupa kita.....
jangan juga ingat orang yang kita rasa biasa-biasa
kita boleh perlekeh begitu saja....

mungkin mereka yang kurang berjaya..
nasibnya akan datang akan lebih terbela...
mungkin mereka yg meminta-minta....
mana tau suatu hari kita pula yang akan meminta pertolongannya..
mungkin mereka yang nasib tak sama kita akan lebih bersinar tanpa disangka...
mungkin mereka yang biasa2 aja itu punya ilmu penuh di dada....

Semua orang ingin berjaya..semua orang ingin bahagia....
semua orang ingin selalu bersama keluarga yang tercinta....
semua orang ingin hidup mewah di bawah rahmat dan keberkatan Yang Maha Esa....

Namun......tak semua yang diimpi akan dapat sekelip mata....
namun....tak semua keinginan akan jadi nyata...
tetapi...percayalah semua ini ada hikmah yang x diduga...
yang pahit akan manis juga akhirnya....
sebagai hamba-Nya kena sentiasa percaya qada' dan qadarnya...
kerana Allah takkan sesekali membiarkan hambanya...
terkapai2 tanpa bantuan dari-Nya....
cuma jangan pernah berputus asa..jangan pernah lupa pada DIA...
kerana Allah tempat kita bergantung segalanya....in shaa Allah.....dengan izin dari-Nya...

-nukilan biasa dan merapu jua......
untuk peringatan diri dn sesama kita...
dari ummi yang punya anak dua...
yang duduk di bumi kinanah ....
menjadi pemerhati sekian lama...
yang duduk di rumah yg punya mcm2 masalah juga...
air sejam dua je ada..
api berejam2 xda...line tepon seperti siput sedut je....
apalah nasib...namun kuterima jua....
kerana kata anakku..ini tanda Allah sangat sayang kita....

Jumaat, Julai 04, 2014

Alhamdulillah....5 tahun ........


Cepat sungguh masa berlalu....
Diam tak diam dah 5 tahun kita bersatu....
dulu mula2 berdua kita masih malu2...
manakan tidak kita hanya saling mengenali dan bercinta bila halalnya hubungan itu...
merantau ke bumi kinanah cinta kita mula menjadi jitu...:-)

Rezeki dari Allah Yang Maha Penyayang..
ulang tahun pertama bersama zuriat pengikat kasih sayang...
alhamdulillah ..hadirnya Khalish Nu'man semangat kita untuk terus berjuang....
hidup semakin penuh dengan dugaan namun semuanya bukan halangan....
asalkan kita tetap bersama,semuanya pergi seperti bayang2....

Tahun ke 3...masih lagi di bumi kinanah ini....
jatuh bangun..namun kita tetap berpimpin tangan sekuat hati....
terima kasih sayang kerana selalu ada di sisi..
di saat hati dan jiwa dikawal emosi...
kita saling memerlukan sesama sendiri 
dan itu menguatkan kita meneruskan kejayaan yg diimpi

Tahun ke 3 juga,anakdara bertuah dilahirkan....
Aisyah Humaira nama yang abi idamkan....
memang sangat menjadi insan kesayangan...
kelahirannya sangat dipermudahkan......
syukur pada-Mu Tuhan atas kurniaan....

Tahun ke 4 ...kita pulang bercuti ke malaysia...
untuk mengubat hati yang rindu membara...
bersama kesayangan permata2 cinta ....
memang akan menjadi kenangan yang tak boleh lupa....
ikutkan hati memang ingin pulang selama-lamanya...
namun kami masih lagi terikat dengan amanah dari keluarga....
untuk mencapai kejayaan yang diimpi semua...

Tahun 5....perjuangan masih belum selesai...
masih banyak yang belum langsai..
tapi tidak mengapa sayang asalkan hubungan sentiasa ukuh termeterai...
in shaa Allah,,,,semuanya akan mudah dirungkai....

Biar waktu ini kita hidup sekadar sahaja...
biar waktu ini kita dan anak-anak  belajar susah di waktu muda...
biar waktu ini kita mungkin akan jatuh bangun tetiba...
biar waktu ini kita sama2 menangis hiba...
kerana inilah pengalaman berharga dalam hidup kita...

cuma kita jangan berhenti berusaha...
cuma kita jangan berhenti berdoa..
dan hati jangan mudah goyah....
kerana bahagia dan kejayaan takkan datang bergolek sahaja...

tapi percayalah pahit kan manis juga akhirnya....
Allah sayang sangat kita hambanya..
in shaa Allah pasti doa dan usaha kita bukan sia2..
satu hari pasti Yang Maha Esa akan menghadiahkan kita kejayaan yang diimpi smua..


Terima kasih imamku..Mohd Hazin bin Ahmad atas segalanya...aku mungkin insan yang biasa aje..namun akan kucuba menjadi isteri dan ummi yang luarbiasa...menjadi insan terbaik di mata yang tercinta dan Yang Maha Kuasa...semoga kita sama2 dapat membentuk rumahtangga yang berkat dan penuh hidayah dari-Nya.
semoga kasih sayang kita sampai syurga....

Amin Ya rabb...


insan2 kesayanganku.

p/s: diriku tidak impikan hadiah yang mahal..cukuplah sekadar ingatan dan ucapan...kerana hatiku tetap telah tertawan...tapi kalau ada hadiah boleh buat diriku jadi fengsan....hihihi...selamat berpuasa....:-)

*papa selalu cakap mama x romantik...tapi sebenarnya mama ni malu terlebih...hehehehe.....(ni pun dh rasa nk menyorok je...huhuhu) 
tapi...x salah sekali sekala meluahkan...supaya tau apa yang dirasa....kerana indahnya perasaan..bila tetiba nak rasa jiwang di jiwa...huk huk....hehehehe.....


Khamis, Jun 26, 2014

ramdhan kembali.....alhamdulillah...




Semoga diberi kesihatan yang baik dalam menjalani ibadat puasa kali ini..in shaa Allah..Amin ya rabb...


Ramadhan 2014 ...masih di bumi mesir...tahun yg ke 3 berpuasa di sini...selama 5 tahun duduk di bumi ini....Alhamdulillah.....:-)




Isnin, Jun 23, 2014

amanah Allah....


Insan kesayangan kami....


Ahad, Jun 22, 2014

ketapi pula....


Semalam abang nu'man menyentuh hati ummi lagi.....
tengah ummi menjadi seperti panda sebab x dapat tido sangat melayan adik yang sibuk nak borak dan x sedap badan...
abang datang sebelah ummi sambil bawa lego penuh atas katil. 
perbualan kami..
"ummi....adik demam ke?ummi letih ye?
"aah abg. penat sangat..." sambil buat muka kesian...
abang usap pipi ummi pelan2(syahdu sgt waktu ni)...pastu pandang muka adik dan cakap
"aisyah...dgr nu'man kata..lainkali tido..jangan main2...jangan cakap2."
"syian ummi tau"
"abangggg...jgn marah adik...kesian adik tu demam."
abg pun keluar bilik..masuk semula..bawa satu botol air..
"nah minum,panas ni kurang air..."sambil sua kt adik..(abg ckp sebijik mcm ummi...huhuhu)
"hmm...xpelah ummi,nanti nu'man beli ketapi ye"
ummi tercengang..aik nape tetiba nk beli ketapi plak?dan apa kaitannya?
"nanti nu'man nak bawa ummi jalan2..ummi boleh tido dalam ketapi..ketapi kan xda tingkap..sejuk.....(hihihi)
aisyah boleh main2" 
"besar ketapi tu kan abang?"
"xpe... nanti ammu acik boleh naik.ramai nu'man suka."
sapa yang bawak abang?
dengan selamba jawab..
"abah"
"kenapa plak abah..."
"abah bawak..ummi tidolah..syian ummi letih" 
(nu'man mmg kadang2 panggil abinya abah..mana yg dia ingat..hehehe)
hahaha...abi...kena ambik lesen ketapi pula..ummi xleh bawak..
sebab abg suruh ummi tido je....
.
ok abang.....haritu tuk tuk...harini ketapi pula...silalah mula menambah bilangan duit syiling untuk menabung lagi...hehehe..take noted.....

 Ketapi ayam..hanya di Alex..mnurut orang2 lame..
ketapi ni dinamakan 'ketapi ayam' sebab makcik2 arab suka bawak binatang utk dijual di pasar..antaranya ayam la yg paling byk..
keistimewaan ketapi ni,ke mane saje kita nk pegi tambangnye hanye LE1/RM0.50 skali jalan.

tuk tuk yg juga menjadi kenderaan rasmi kami di bumi mesir ni...kalau nak rasa pengalaman join race bolehlah naik tuk tuk ni.....hihihi,mmg rasa jantung nak tercabut......tapi abang cukup berani ye...kalau naik..relax je dia..abiummi  yg beriya peluk dia...dia siap cakap..ummi pegang tangan abang kuat2 ye...ok abang..anak ummi yg sangat baik hati dan penyayang....-)



Selasa, Jun 17, 2014

renungan...




Isnin, Jun 16, 2014

Al-fatihah...



Innalillahi wa inna Ilaihi raji'un...Sungguh hati ini tersentuh jitu..sungguh hati ini pilu...bila mendapat pengkhabaran itu..tetiba menitis airmata laju...Semoga kau damai di sana wahai adikku..walau diriku tak pernah mengenalimu dulu..hanya sekadar sama2 di bumi iskandariah menuntut ilmu...namun sejak dari kejadian musibah itu...diri ini sentiasa ingin ambil tahu....dan semalam kau kembali kepada pencipta-Mu..tanpa sempat diriku menziarahimu...baru kelmarin kukabarkan pada suamiku..agar menderma darah kerana ia sangat diperlu dirimu..namun apakan daya Allah Segala penentu..semoga syurga tempatmu.Ummi Nadiah Filzah binti Daud...Amin Ya Rabb... 






p/s:~ benarlah.. Kematian itu tidak pernah meminta izin kepada siapa sahaja, dan tak pernah juga ia merajuk. Hakikatnya, mati itu tak akan pernah memberikan amaran terlebih dahulu.

Firman Allah SWT yang bermaksud: 

" Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya esok hari. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati " 
(Luqman: 34)


Sabtu, Jun 14, 2014

makanan tenaga untuk ibu2 di bulan ramadhan.....



Ramadhan bakal menjelang tiba,bagi ibu-ibu yang menyusukan bayi menjadi masalah kekurangan susu.kadang-kadang terpaksa berbuka sebab kesiankan anak dan kekurangan tenaga serta takut memudaratkan kesihatan.Juga buat ibu2 yang mengandung..mudah letih dan lesu.....dil alhamdulillah tak menghadapi masalah dan bersyukur kerana dapat menyusukan anak dil yang pertama lebih dari 2 tahun dan adiknya in shaa Allah genap 2 tahun bln 7 ni...dil ingin berkongsi sedikit makanan yang dil amalkan sepanjang mengandung,menyusukan anak dan juga ketika bulan puasa.Yang dil amalkan adalah makanan yang mudah dan selalu dimakan juga senang dijumpai dan diperolehi.:-)Bagi yang tidak mengandung atau belum berkahwin pun boleh....boleh juga untuk lelaki...:-)  untuk memberi tenaga.. kecuali makanan 3 dan 9..ada orang tak boleh makan ketika mengandung....panas.tapi dil alhamdulillah..memang 2-2 anak tidak menghadapi masalah.

1-Madu
-amalkan madu yang dicampur dengan air panas atau suam.Buat dalam 2 sudu besar dan dan segelas air..jika ingin minum air manis pun boleh juga tapi gantikan gula kepada madu..sedap pun sedap serta elok untuk kesihatan....

2-Kurma
-bersahur-amalkan makan kurma yang dikisar halus dan campur dengan susu segar atau bancuh aje dengan air suam dn kalau nak manis letak sedikit madu.nak lagi sedap rendam kurma dalam 5 atau lebih sebelum tido.
-berbuka-kurma dimakan begitu saja atau dicarik halus dan campur dalam minuman. (biasalah bulan puasa macam-macam teringin... jangan risau makan saja semua yang disukai tapi dalam kuantiti yang sedikit dan berpada-pada...)

3-Halba
-Di mesir ni halba memang sangat digunakan..tak kiralah dalam masakan atau minuman..
Kalau di malaysia helba perlu digoreng(disangai) tanpa minyak - beli banyak ..goreng dan simpan dalam botol.. jangan plak sampai hangus. kemudian..ambil 2 sudu besar helba dalam gelas,gula 1/2 sudu teh (kalau diabetes x perlu ltk gula)/madu pastu campurkan air panas,dan bolehlah diminum...rasanya macam teh..kalau nak campur susu pun boleh...susu secawan yg di panaskn dan letak halba 2 sudu serta madu... ni diamalkan masa sebelum tido atau selepas berbuka dan hari2 selepas ramadhan..memang akan menambahkan susu badan...in shaa Allah..
(dil pernah buat entry pasal halba ni..lihat di Sini..) 
-boleh juga dicampur dalam makanan...macam buat nasi lemak...halba ni elok untuk memanaskan badan dan melancarkan perjalanan darah...

4-Barli
-barli boleh direbus dan dibuat air barli dicampur dengan gula batu..boleh juga dibuat bubur barli dan dicampur sagu..sedap...cubalah....barli dicuci...dan rebus dahulu sampai kembang pastu masukkn santan dan sagu...letaklh gula merah atau gula putih sesedap rasa..dan badan pun jadi sejuk dan segar....:-)

5-Air Masak,Air Zam -Zam
-air putih sila jangan lupa diambil..walau kita mingkin jenis yang susah nak minum air masak,cuba minum air mineral atau air zam zam pula..untuk anak kan?mungkin payah sikit air zam zam tu..tapi dari beli suplemen yang mahal2 baik beli air zam-zam yang memang banyak dijual di pasaran..banyak zatnya....

6-Buah-buahan dan sayur-sayuran
-makanlah buah-buahan sebanyak yang disukai...hari2 makan lagi elok..pencernaan pun bagus dan mengawal juga kadar metabolisma dalam badan.. kismis.epal,limau,kiwi,anggur.tembikai.delima,buah tin,roselle,mangga,pisang (tapi ..ada orang x sesuai makan pisang selepas bersalin)..makanlah buah yang sesuai dan x sesuai makan sikit atau jgn makan ye.kalau nak lagi sedap buatlah jus buah.dil memang ambil jus buah...sangat suka....:-).sayur2 pula makanlah lobak merah..lobak putih..ulam-ulam seperti pegaga,ulamraja,kentang dan sayur yang lain..serta kekacang seperti badam,kacang tnh...tapi kangkung,kubis agak tidak sesuai sebab agak berangin.tapi boleh ambil cuma jangan banyak2..kesian baby....:-)

7-Protein-Karbohidrat-makanan seimbang
-nasi..roti..ayam..ikan..daging...dan yang lain-lain yang sama dengannya....makan kuantiti sedikit tapi kerap..
kalau di bulan puasa..ambil nasi bersama sup panas-panas atau makanan yang berkuah..elakkan yang berminyak..sekali sekala tidak mengapa..yang bakar..yang rebus sangat sesuai....nak goreng-goreng guna sedikit minyak zaitun......waktu ramadhan-masa berbuka atau selepas taraweh..(tapi seeloknya makan sedikit selepas solat maghrib tapi sikit je..nanti ngantuk dan tidak larat pula...dan waktu sahur......(biasakan makan yang panas atau suam..sejuk elok dielakkan..)
kalau di hari biasa ...sila jangan skip makanan ni.makan sedikit tapi kerap....(jangan risau pasal berat badan...bila mnyusu walaupun kita cepat lapar tapi jika kita rajin memberi susu pada anak..in shaa Allah berat badan akan stabil dan turun dengan sendirinya.

8-Keju /Susu/Yogurt..(Halib/laban-Susu)
keju amat sesuai juga untuk memberi tenaga...satu keping keju dengan roti 2 keping dipanaskan atas kuali tanpa minyak dicampur salad dan timun dah cukup mmberi tenaga masa berbuka...jika x lalu makan nasi...:-) hari-biasa pula-amat sesuai diambil ketika sarapan..sarapan amat penting untuk ibu2 yang menyusukan badan...susu pula susu tepung, susu segar pun amat sesuai diminum..dicampur pula dengan halba dan madu..sedap juga..(tapi dil x minum susu putih ...tapi kalau letak dalam makanan..boleh makan ..tapi dil juga gantikan dengan keju dan yogurt buah-buahan...)

9-Biji Habatus sauda- baraka....
-Habatus sauda ni amat sesuai diamalkan..dil suka makan macam tu....atau dibakar bersama roti yang disapu butter...habatus sauda x kisahlah kita menyusukan badan atau tidak..memang memberi tenaga..badan yang lesu jadi segar...ni khasiat2nya....klik Sini
-



YANG PALING PENTING..SETELAH BERUSAHA SEPERTI DI ATAS....KITA KENA....

10-YAKIN...BERDOA..TAWAKAL
-kita kena yakin agar dapat menyusukan..tenang hati .Niat kerana Allah s.w.t.jangan biarkan emosi kawal diri..amalkan juga mengambil wudhu' dan berzikir..ketika menyusukan anak...sentiasa berdoa dan memohon pada Allah agar diberi kesihatan yang baik dan dapat menyusukan anak dengan jayanya...in shaa Allah...

“Para ibu HENDAKLAH menyusukan  anak-anaknya selama DUA TAHUN PENUH, iaitu bagi yang ingin MENYEMPURNAKAN  penyusuan itu” 
 – Surah Al-Baqarah, Ayat 233

“Apabila keduanya ingin menyapih (memberhentikan penyusuan) sebelum dua tahun dengan kerelaan keduanya dan permesyuaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya”
- Surah Al-Baqarah, ayat 233


PETUA UNTUK ANAK-
Anak pula...di bulan puasa....kalau anak dah boleh makan bagi dia minum atau makan yg dicmpur madu dan kurma..dia pun akan knyang...dan kalaulah tetiba di waktu siang yg kita mmg benar2 tak larat nak bagi dia susu.kalau dia belum boleh makan makanan..(boleh juga dibagi pada bayi yang baru lahir dan ke atas..jangan risau..kurma makanan sunnah..dan selamat..)bg kurma yg dilenyek dalam seketul atau 2 ktul cmpur air zam2 atau air mineral..selawat..bg dalam mulutnya atau atau sapu di mulutnya.in shaa Allah dia akn bertahan sementara kita relax dn urut2 sikit agar susu ada kembali.... 

kita juga kena rajin menyusukan anak..kerana lagi banyak menyusu lagi banyak penghasilan susu....kalau banyak sangat..elok dipam dan simpan...dil tak sempat simpan..anak dah minum semua...:-)


Semoga kita semua dapat menunaikan ibadat puasa dengan sempurna dan dapat menyusukan badan untuk anak kita.dengan izin Allah....:-)

p/s:sapa-sapa yang ada petua lain..boleh kongsikan..nak share pun silakan...:-) dil pun tulis berdasarkan pengalaman..bukanlah pandai mana... kita sama2 berusaha yang terbaik untuk diri,anak dan keluarga kita....yang lain serahkan pada Yang Maha Esa...Dia Maha Mengetahui segalanya.


Jumaat, Jun 13, 2014

lagu kesukaan anak-anakku...


Alif arnab song with lyrics 

ﺍ ﺍﺭﻧﺐ ﻳﺠﺮﻱ ﻳﻠﻌﺐ ﻳﺎﻛﻞ ﺟﺰﺭﺍ ﻛﻲ ﻻ ﻳﺘﻌﺐ
Alifun arnab, yajri yal’ab,
ya’kulu jazaran kay la yat’ab
Alif is for rabbit that runs and plays and
eats carrots so he won’t get tired.

ﺏ ﺑﻄﻪ ﻧﻄﺖ ﻧﻄﻪ ﻭﻗﻌﺖ ﺿﺤﻜﺖ ﻣﻨﻬﺎ ﺍﻟﻘﻄﻪ
Baa’un baTTa, naTTat naTTa,
waqa’at DHahikat minha alqiTa
Baa’ is for duck that jumped and fell
making the cat laugh at her.

ﺕ ﺗﺎﺝ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﺮﺍﺱ ﻓﻴﻪ ﺍﻟﺬﻫﺐ ﻭﻓﻴﻪ ﺍﻟﻤﺎﺱ
Taa’un taj, fawqa, arra’s,
feehi thahabu wa feehi almaas
Taa’ is for a gold & diamond crown on the
head

ﺙ ﺛﻌﻠﺐ ﺻﺎﺩ ﺩﺟﺎﺟﻪ ﻓﻬﻮ ﻣﺎﻛﺮ ﻭﻗﺖ ﺍﻟﺤﺎﺟﻪ
Thaa’un tha’lab, Sada dujaja,
fahuwa makir waqta alHaja
‘THaa’ (thank)’ is for fox who caught a
chicken, for he is sly when he needs to be

ﺝ ﺟﻤﻞ ﻓﻲ ﺍﻟﺼﺤﺮﺍﺀ ﻣﺜﻞ ﺳﻔﻴﻨﻪ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻤﺎﺀ
Jeemun jamalun fiSSahra’,
mithla safeena fawqa almaa’
Jeem is for camel in the desert like a ship
on the water.

ﺡ ﺣﺞ ﺍﺳﻤﻰ ﺭﻏﺒﻪ ﻓﻴﻪ ﻃﻮﺍﻑ ﺣﻮﻝ ﺍﻟﻜﻌﺒﻪ
Haa’un hajjun asma raghba feehi
Tawafun Hawla alka’ba
‘Haa” is for hajj, the best desire to talk/
roam around the ka’ba.

ﺥ ﺧﺒﺰ ﻋﻨﺪ ﺍﻟﺒﺎﺋﻊ ﻻ ﻳﺎﻛﻠﻪ ﺍﻻ ﺍﻟﺠﺎﺋﻊ
Khaa’un khubzun ‘imda alba’i, al
ya’kuluhu illa alja’i
‘KHaa’ is for bread at the merchant, only
hungry people eat it.

ﺩ ﺩﻳﻚ ﺣﺴﻦ ﺍﻟﺼﻮﺕ ﻗﺎﻡ ﻳﺆﺫﻥ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﺒﻴﺖ
Dalun deek, Hsasanu aSSawt,
qama yu’athinu fawqa albayt
Dal is for rooster and his good sound
making ‘athan’ on the rooftop.

ﺫ ﺫﺋﺐ ﻭﺣﺶ ﺻﻠﺐ ﻻ ﻳﺮﻫﺒﻪ ﺍﻻ ﺍﻟﻜﻠﺐ
Thalun thi’bun, waHshun Salb, la
yurhibuhu illa alkalb
‘THal (the)’ is for wolf a tuff monster who
fears nothing but dogs.

ﺭ ﺭﺟﻞ ﻋﺮﻑ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻓﻬﻮ ﺻﺪﻭﻕ ﻭﻫﻮ ﺍﻣﻴﻦ
Raa’un rajulun, ‘arafa addeena,
fahuwa Sadooqun wa huwa ameen
Raa’ is for man who found revelation, for
he is honest and trusworthy

ﺯ ﺯﻫﺮﻩ ﺍﺻﻔﺮ ﺍﺣﻤﺮ ﻫﻲ ﻓﻲ ﻋﻴﻨﻲ ﺍﺣﻠﻰ ﻣﻨﻈﺮ
Zaayun zahra, aSfaru aHmar, heya Bi-
aynee aHla manTHar
Zayn is for flower, yellow and red, to my
eye she is the nicest view

ﺱ ﺳﺎﻋﻪ ﺗﺤﻔﻆ ﻭﻗﺘﻲ ﻓﻲ ﻣﺪﺭﺳﺘﻲ ﺍﻭ ﻓﻲ ﺑﻴﺘﻲ
Seenun saa’a, taHfathu waqtee fee
madrasatee aw fee baytee
Seen is for watch, she tells me the time,
at school or at home

ﺵ ﺷﻤﺲ ﺻﻨﻊ ﻗﺪﻳﺮ ﻓﻴﻬﺎ ﺍﻟﺪﻓﺊ ﻭﻓﻴﻬﺎ ﺍﻟﻨﻮﺭ
Sheenun shams, Sun’u qadeer,
feeha addif’u wa feeha annoor
SHeen is for sun, a fine making, it gives
warmth and light

ﺹ ﺻﺎﺋﺪ ﺍﻟﻘﻰ ﺍﻟﺸﺒﻜﻪ ﺑﻌﺪ ﻗﻠﻴﻞ ﺻﺎﺩ ﺳﻤﻜﻪ
Sadun Sa’id, alqa ashabaka,
ba’da qaleelin Sada samaka
‘Sad’ is for hunter who threw his net, and
then caught a fish.

ﺽ ﺿﺎﺑﻂ ﻳﺤﻤﻲ ﻭﻃﻨﻲ ﻳﺤﻔﻆ ﺍﻣﻨﻲ ﻳﺮﻋﻰ ﺳﻜﻨﻲ
Dadun DabiT, yaHmee waTanee,
yaHfathu amnee yar’aa sakanee
‘Dad’ is for officer who protects my home
and provides security.

ﻁ ﻃﻔﻞ ﺍﺟﻤﻞ ﻃﻔﻞ ﻓﻬﻮ ﻧﻈﻴﻒ ﺣﺴﻦ ﺍﻟﺸﻜﻞ
Taa’un Tiflun,
ajmalu Tiflin fahuwa natheefu Hasanu
ashakli
‘Ta’ is for child who is clean and in good
appearance.

ﻅ ﻇﻔﺮ ﻧﻈﻔﻨﺎﻩ ﻃﺎﻝ ﻗﻠﻴﻼ ﻓﻘﺼﺼﻨﺎﻩ
THaa’un THifrun naTHafnah, Tala
qaleelan fa-qaSaSnah
‘THa’ is for a nail that we cleaned. It got a
little longer so we cut it.

ﻉ ﻋﻴﻨﺎ ﺗﺨﺸﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﺸﻬﺪ ﺧﻴﺮﺍ ﻓﻴﻪ ﺭﺿﺎﻩ
Aynun aynan takhsha allah, tash-
hadu khayran feehi riDaah
‘Ayn’ is for an eye/soul who fears his
creator(Allah) doing good things that
please him.

ﻍ ﻏﺎﺭ ﻏﺎﺭ ﺣﺮﺍﺀ ﻓﻴﻪ ﺍﻧﺰﻝ ﺍﻟﻘﺮﺍﻥ
GHaynun ghar, gharu Hira’,
feehi ‘onzila alqur’aan
‘GHayn’ is for (ghar hiraa’) hiraa’ cave
where the Quraan came down.

ﻑ ﻓﻴﻞ ﺫﻭ ﺍﻧﻴﺎﺏ ﻭﻫﻮ ﺻﺪﻳﻖ ﻳﺎ ﺍﺻﺤﺎﺏ
Faa’un feel, thu anyab, wa
huwa Sadeequn ya aS-Hab
F is for elephant with tusks and he is a
friends O friends

ﻕ ﻗﻤﺮ ﻓﻴﻪ ﻣﻨﺎﻝ ﻭﻣﻮﺍﻗﻴﺖ ﺗﻬﺪﻱ ﺍﻟﺴﺎﺋﻞ
Qaafun qamarun, feehi manalun wa
mawaqeetun tahdee assa’il
‘Qaaf’ is for moon that has the time(date)
for who asks

ﻙ ﻛﻠﺐ ﻋﺎﺵ ﺟﻮﺍﺭﻱ ﻳﺤﺮﺱ ﻏﻨﻤﻲ ﻳﺤﺮﺱ ﺩﺍﺭﻱ
Kafun kalbun, ‘aasha jawaree,
yaHrusu ghanamee, yaHrusu daaree
Kaaf is for dog who lived beside me, cares
for my sheep and guards my house.

ﻝ ﻟﺤﻢ ﻳﻨﻤﻮ ﺟﺴﻤﻲ ﻳﻜﺴﻮ ﻋﻈﻤﻲ ﻓﻴﻪ ﺍﺳﻤﻰ
Lamun laHamun yanmoo jismee,
yaksoo ‘athmee feehi asma
Laam is for meat that makes me grow
(muscles) and it covers my bones.

ﻡ ﻣﺴﺠﺪ ﺑﻴﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﻴﻪ ﺃﺅﺩﻱ ﻛﻞ ﺻﻼﺓ
Meemun masjid, baytu allah,
feehi o’addee kulla Sala
Meem is for masjid, the house of God, in
it I make all my prayers.

ﻥ ﻧﻬﺮ ﻧﻬﺮ ﺍﻟﻨﻴﻞ ﻓﻬﻮ ﻛﺮﻳﻢ ﻏﻴﺮ ﺑﺨﻴﻞ
Noonun nahrun, nahru annel,
fahuwa kareemun ghayru bakheel
Noon is for river.. the nile river that is
generous.

ﻩ ﻫﺮﻡ ﻋﺎﻟﻲ ﺍﻟﻘﻤﻪ ﻭﺑﻨﺎﺅ ﻩ ﺭﻣﺰ ﻟﻠﻬﻤﻪ
ha’un haramun ‘aalee alqimma, wa
bina’uhu ramzun lilhimma
Haa’ is for pyramid, high and a symbol of
strength.

ﻭ ﻭﺟﻪ ﻟﻼﻧﺴﺎﻥ ﻓﻴﻪ ﻧﻮﺭ ﺑﺎﻻﻳﻤﺎﻥ
Wawun wajhun lilinsaan, feehi noorun bil-
eman
Waw is for face for the human, there is
light of faith.

ﻱ ﻳﺪ ﺗﺮﺳﻢ ﺯﻫﺮﻩ ﺗﺒﺪﻉ ﺷﻜﻼ ﺗﻈﻬﺮ ﻓﻜﺮﻩ
Yaa’un yaddun, tarsumu zahra,
tubdi’u shaklan tuTH-hiru fikra
Yaa’ is for hand that draws a flower,
creates a shape and shows and idea

Berpetang-petang bersama Alifun Arnab 



Jom belajar Bahasa Arab 

Khamis, Jun 12, 2014

Salam persahabatan...


Dunia semakin maju dan mudah...
apa yang dihajati x usah gundah....
pasti akan dapat diperolehi tanpa bersusah payah....
di hujung jari semuanyalah....

begitu juga dengan persahabatan....
tanpa kenal mula2 akhirnya mencipta satu ikatan...
biar x pernah bersua depan-depan..
namun tetap mesra tanpa halangan..

indahnya ukhuwah itu...
walaupun hanya di muka buku..
walau hanya di paparan yang kaku..
tetap buat hati jadi syahdu....
dan mula berasa rindu....

bila tiba masa kita bersua...
sungguh bersyukur kerana sangat teruja..
hati gembira tidak terkata..
semoga ukhuwah sampai syurga...

in shaa Allah...


syakirin awi buat teman-teman yang sudi menjenguk blog picisan ini....
blog ini untuk kenangan dil sekeluarga yang hidup di bumi iskandariah ini..memang kadang2 tak banyak cerita..namun selagi mampu untuk menulis..dil akan meneruskan juga....

sangat terharu bila bertambah pula bilangan pembaca..ahlan kak TiharaRos_reeza...
yng lain jemput2 masuk ye...kita sama2 saling bersahabat dan saling tegur menegur sesama kita..:-)

Ukhuwwah Fillah abadan abada-persahabatan kerana Allah selama-lamanya..

syukran jazilan: terima kasih banyak

ya ukhti-kakak/adik perempuan....

Barakallahu fik - Semoga Allah memberkati kamu...


p/s:dil ni pun bukan pandai cakap arab..sama2 kita belajar ye..


Rabu, Jun 11, 2014

WW




Jumaat, Jun 06, 2014

terima kasih anak2 ku.....


tersentuh hati di hari yang barakah....
*balik dari kedai dengan membawa macam2 barang....disambut 2 orang anak kesayangan..abang ambik barang sebelah kanan..adik ambik barang sebelah kiri...abi hanya memerhati ..yelah sebab smua anak2 dahambik..takkan pula nak angkt ummi?hehehe....
terharu..
* dah ambik barang..abang tanya ummi"ummi nak air x?"xnak abg..."minumlh ummi syian ummi"ummi hnya mampu senyum...abg tanya lagi.."ummi jalan kaki ke? aah bang"....tanya lagi"ummi jumpa atok x?"atok mana bang?" "atok yang duduk atas tangga kat ketapi tu"."atok yang xde umah tu"..setelah berfikir sejenak..ummi jawab ''ada abang"ummi bagi duit tak?"ummi pun jawab "bagi abang tapi ummi bagi satu je.sebab ada satu je.(satu =segenih)"xpe ummi.. bagus2.. "...sambil tepuk belakang ummi....masa ni..ummi tak tau nak terjemahkan rasa di hati..

*abang masuk bilik tetiba pastu kuar semula dengan membawa tabungnya yg ada duit syiling..dikeluarkannya...sambil mukanya macam berfikir...ummi tengok je gelagat dia sambil bersandar di dinding.... "buat apa tu bang?"x jawab...ummi tanya lagi"abang......ummi panggil jwb apa?" "saya ummi..."terus pandang umm,bangun....dan bawa duit yang dikeluarkan...dibagi 2.."ummi...satu ni ummi bagi atok..satu ni ummi beli tuk tuk"....hah?ummi nak ketawa tapi tahan..."kan ummi dah bagi tadi,nanti abang xda duit"xpe ummi.nanti adalah.ummi jangan kudukut ummi,Allah marah"erk..telan liur......ummi mengangguk pantas..dan tanya lagi.."buat ape nak beli tuk tuk abang?" "syian ummi kena jalan panas.nanti ummi boleh naik.cepat je dah sampai nanti boleh bagi atok acik tumpang"... ummi terus terdiam seribu bahasa.....
pengajaran..muhasabah diri....
*betapa mulia hatimu anak.terima kasih sayang....kadang2 ummi pun terlupa ...kadang2 ummi pun mudah leka....dengan dunia...tapi bersyukur pada-Mu Yang Maha Esa kerana menghadiahkan aku amanah yang menyedarkan aku sentiasa...betapa hidup di dunia bukan hanya kita..pandanglah sekeliling juga...mungkin kadang2 kita rasa apa yang kita ada tidak cukup jika nak dibagi pula...tapi kita kena percaya rezeki itu dtang dari Allah Yang Maha Kuasa... jika kita memberi pasti Allah menghadiahkan yang lain pula..biar sikit sama2 dirasa...in shaa Allah pasti berkat rezeki yang diperolehi dari kurniaan-Nya....YA Allah jauhkan kami dari sifat tamak dan kedekut dan memandang rendah pada yang kurang upaya..serta murah dan berkatilah rezeki kami..amin ya rabb.....





Khamis, Jun 05, 2014

MISTERI SURAH ALFATIHAH


Janji Allah Itu Pasti.
MISTERI SURAH ALFATIHAH

1 - AL-FATIHAH Baca 14 kali sebelum tidur:Suami dan anak-anak akan mengingati kita selalu

2 - AL-FATIHAH Baca 41 kali tiup dalam air dan minum serta buat air mandian:Melepas-kan rasa sakit dalaman

3 - AL-FATIHAH Baca 7 kali dan usap di kepala setiap pagi dan sekali sebelum tidur.Kepada orang berpenyakit mental

4 - AL-FATIHAH Baca 3 kali tiup dalam segelas air- minum dan baca sambil mengusap kawasan yang rasa sakit.Sakit yang keterlaluan

5 - AL-FATIHAH Baca 7 kali dan sapu ke atas kepala bayi yang suka menangis pada malam hari atau pada bila-bila masa

6 - AL-FATIHAH Baca 3 atau 7 kali, gunakan ibu jari dan tekan di langit-langit, (Mulut) kemudian sapu kepada tempat yang sakit.Luka berdarah, sengat lebah, jari terkepit di pintu

SUKA DIINGATKAN: BACALAH DALAM KEADAAN KHUSYUK, TAWAKAL KEPADA ALLAH DAN NIATLAH DENGAN JUJUR, INSYA-ALLAH IANYA MERUPAKAN PENAWAR YANG TERBAIK KEPADA SEMUA ...

sebarkanlah .....

Selasa, Mei 27, 2014

semoga sama2 kita amalkan.....:-)


Isnin, Mei 19, 2014

rindu

Aku terbangun sendiri
dan tanpa disedari airmata mengalir di pipi..
sungguh aku sangat amat merindui....
abahmak yang jauh dari mata ini...

:-(

Abah....angah rindu kata2 semangatmu..
Mak..angah rindu belaian kasihmu...
Abah....tiap katamu sentiasa tersemat di kalbu..
Mak...masakanmu sentiasa menjadi igauanku...

abah...mak...sesungguhnya Hanya Allah Yang tahu....
betapa dalamnya kasihku padamu..
walau mungkin diriku terpisah beribu batu..
namun doa dari kalian amat ku dambakan selalu...
semoga Allah memberi aku peluang berbakti kepadamu..
sehingga ke syurga nan satu....

Ya Allah..jagalah kedua org tuaku..
semoga mereka sentiasa di bawah keredhaan-Mu...
diberi kesihatan yang baik dan gembira di sisi anak dan menantu dan cucu...
semoga suatu hari kami semua dapat bersama,dekat dn melepaskan rindu...
bersama kejayaan yang menjadi idaman kalbu..

Amin Ya Rabb.....


dariku....yang amat merindui....

Khamis, Mei 01, 2014

Padamu Tuhan.....


aku di kejauhan,hanya doa yang mampu kukirimkan...
namun di hati tetap rasa hiba dan tertekan...
tapi siapalah aku mampu melawan apa yang direncanakn...
Padamu Yang Esa..ku terima semua dugaan....

Tuhan..sesungguhnya hanya mampu terus berdoa....
kerana kami hanya insan yang lemah dan hina...
Ya Allah....padamu tempatku serah segalanya...
agar diri serta keluarga dipelihara dari sesuatu yg x dijangka...

Buat insan yang tercinta...
tabah dan tetap kuat hadapi segalanya....
mungkin ada hikmah di sebaliknya dugaan yang menimpa...
kerana Allah takkan datangkan dugaan yg kita x mampu hadapinya...

In shaa Allah...
pahit kan manis juga akhirnya...
masa itu akan tiba..
cuma jangan putus2 terus memohon pada Yang Maha Kuasa....


* semoga bulan rejab ini yang sedih akan berlalu pergi.....
hanya yg gembira sntiasa di hati....
hanya padamu aku memohon Ya Illahi...:-(

Allah Allah...peliharalah seluruh ahli keluargaku..saudaraku..sahabatku dari anasir yang merbahaya...semoga kami smua hidup bahagia bersama sampai syurga...Amin Ya Rabb...


Khamis, April 17, 2014

Tarikh Penting!!!

Birthday:-

Tok Babah:09.02.1952
Ummi Dil: 20.03.1980
Paklong Fendi:01.04.1985
Makcu Pikah:01.04.2001
Abi: 14.04.1987
Ayahlong:20.04.1979
Khalish Nu'man:23.04.2010 & 24.04.2010
Maklang Nor:10.05.1993
Zaim:20.05.2010
Zahira:01.06.2015
Acu:02.06.1990
Ummi Long:18.06.1981
Abi & Ummi Nikah:04.07.2009
Aisyah Humaira:19.07.2012
Maklong:01.09.1981
Nenek:13.09.1958
Zahra:27.9.2012
Allahyarham Ayah Aref:30.10.1990
Acu ana:19.11.1991
Atok: 08.12.1956
Tok Neni:28.12.1955