Selasa, Januari 25, 2011

Apa pendapat korang ye?

Dil sangat mengantuk,tapi si kecik ni harini tiba-tiba xnak diletakkan bila pas menyusu,nak tido atas riba je.Selalu kejap je meribanya..hrni,ntahlah..Jadi terpaksalah dil tahan mata selagi daya...Dah macam itik serati rupanya..Tersengguk-sengguk...Huhuhu......Dan otak pun macam nak jem,sebab tak rest...Pastu mulalah macam-macam nak merapu...:Xpelah..demi khalish..Oklh.. Sebenarnya kan dil nak taulah,pernah tak terjadi pada korang bila dengan tiba-tiba mata sebelah kiri terkedip2 banyak kali? Agak-agak korang kenapa ye? sebab dil penah dengar macam-macamlah orang kata... Kononnya nak nangislah.. nak jumpa seseoranglah,nak dapat berita buruklah, kalau kedip kanan pula, nak jumpa oranglah,ada berita gembira...Pastu kalau tengah pegang cawan,tiba-tiba terlepas dan pecah,ada benda x baik tengah berlakulah.. dan pasal mimpi pula pernah terdengar orang tua-tua kata kalau mimpi patah gigi ada orang meninggallah.. Hmm..macam-macamlah lagi.. Dari kecik dil selalu disogok cerita-cerita macam ni..kadang-kadang naik pening..budak-budak pula..melopong jelah....:-)
Dil tau itu semua ketentuan dari-Nya dan apa yang berlaku mungkin sekadar kebetulan..Tapi dil cuma nak tanya pendapat je..serta nak dengar gak cerita-cerita dari orang lain.Yelah orang kita ni macam-macam mitos...Jadi sekadar berkongsi...x salahkan? :-)

Notakaki:saje nak kongsi cerita ceriti dan pandangan masing-masing..Sebab setiap orang mempunyai pandangan yang berbeza...


11 ulasan:

Hanim Mahali berkata...

mimpi tu kadang kadang hadir sebagai petanda tuk kita berwaspada... tapi tak boleh terlalu percaya... semua ketentuan Ilahi...^_^

AngahSayang2314 berkata...

jgn ikutkan sangat kadang2 ia sekadar hiburan jer

S.U.F.E.E.N.A.N berkata...

Tentang mimpi pula, tgk juga timing mimpi itu berlaku..andai di waktu qiamullail selalunya ia adalah ilham dr Allah dan selalunya benar..tp kalau mimpi lepas subuh..itu mimpi pentipu..:P

yg lain2 tu dil..mybe satu sign sahaja agar kita alert..kalau betul terjadi ia suatu kebetulan sbb segalanya mmg dah tersurat dr awal di luh..nak kata bila mata kiri berkelip2 lepas tu berlaku apa2 yg tak diingini disebabkan mata berkelip itu..tak leh gitu..itu kepercayaan animisme sbnrnya..

Dont worry..doa byk2..moga dijauhkan dr segala malapetaka..

Aiydalela berkata...

Dil,

Err. bukan nak takutkan dila ni tau. Dulu kan seminggu sebelum mak orang meninggal kan. Mata my sis and jugak mata orang, terkedip2 hampir tiap2 hari. Kite boleh tengok mata tu bergerak2. cam nadi gitu.

Seminggu lepas tu, mak orang meninggal. Tapi tak tahu la, mungkin kebetulan aje kan? [tp lepas kejadian tu, mmg fikir macam2 kalau mata berkedip]

Tp kite mintak doa ngan Allah moga jalan yg kite lalui dipermudahkan dan dijauhkan dengan benda2 yang tak elok :)

ZaraZalmy berkata...

dulu rose selalu mimpi tsunami.. takut memg pasti la kan. tp tiap ape yg berlaku berdoa semoga Allah berikan yg terbaik. itu hanya peringatan Allah barangkali. Kalu betul diri kite ditimpa masalah erti Allah peringatkan kite.
mimpi atau ape2 pun situasi mungkin beri petunjuk mungkin hanya mainan ikut mase dan keadaan.
kadang kite je yg terlebih pikir pastu jadila macam2.. ;)

ummi_khalish berkata...

Yakirin awi buat Hanim.Kak N,Angah,Aida Dan Ros....Betul....Setiap yg berlaku ketentuanNya..Thinking positive...Semoga semuanya selamat dan baik-baik saja...Insya Allah ..Ameen..

ummuabdullahsyaakir berkata...

As Salam perkenalan yea..

Kalau sekadar utk pengetahuan tak apa tapi kalau samapi percaya dan yakin sebab bend2 macamtu yg jadi punca tu dah melibatkan akidah dan iman.

Macam yang Dila kata,sekadar positif...terima segala ketentuan Allah yang kita tak akan tau itulah yang terbaik.

mummy darwishes berkata...

klu bg qis plak...kdg2 mimpi atau petanda2 cmtu kebetulan..xde la nk percaya sgt..just klu petanda x baik tu kia beware la..kena siap sedia..

iManAzRaf berkata...

em, salu jgk mate kedip2 tu.. tp setakat ni Alhamdulillah xde pe yg bruk happend. xtawla kan... Wallahualam..

Ina Hashim berkata...

salam

hadiah contest sedang menungguuu

ummi_khalish berkata...

mmummy darwishes dan imanazraf:setiap yg berlaku tu mungkin kebetulan...:-) syukran sudi singgh komen....

kak ina:syukran kak...dil dh buat entry...

Tarikh Penting!!!

Birthday:-

Tok Babah:09.02.1952
Ummi Dil: 20.03.1980
Paklong Fendi:01.04.1985
Makcu Pikah:01.04.2001
Abi: 14.04.1987
Ayahlong:20.04.1979
Khalish Nu'man:23.04.2010 & 24.04.2010
Maklang Nor:10.05.1993
Zaim:20.05.2010
Zahira:01.06.2015
Acu:02.06.1990
Ummi Long:18.06.1981
Abi & Ummi Nikah:04.07.2009
Aisyah Humaira:19.07.2012
Maklong:01.09.1981
Nenek:13.09.1958
Zahra:27.9.2012
Allahyarham Ayah Aref:30.10.1990
Acu ana:19.11.1991
Atok: 08.12.1956
Tok Neni:28.12.1955