Sabtu, Jun 14, 2014

makanan tenaga untuk ibu2 di bulan ramadhan.....



Ramadhan bakal menjelang tiba,bagi ibu-ibu yang menyusukan bayi menjadi masalah kekurangan susu.kadang-kadang terpaksa berbuka sebab kesiankan anak dan kekurangan tenaga serta takut memudaratkan kesihatan.Juga buat ibu2 yang mengandung..mudah letih dan lesu.....dil alhamdulillah tak menghadapi masalah dan bersyukur kerana dapat menyusukan anak dil yang pertama lebih dari 2 tahun dan adiknya in shaa Allah genap 2 tahun bln 7 ni...dil ingin berkongsi sedikit makanan yang dil amalkan sepanjang mengandung,menyusukan anak dan juga ketika bulan puasa.Yang dil amalkan adalah makanan yang mudah dan selalu dimakan juga senang dijumpai dan diperolehi.:-)Bagi yang tidak mengandung atau belum berkahwin pun boleh....boleh juga untuk lelaki...:-)  untuk memberi tenaga.. kecuali makanan 3 dan 9..ada orang tak boleh makan ketika mengandung....panas.tapi dil alhamdulillah..memang 2-2 anak tidak menghadapi masalah.

1-Madu
-amalkan madu yang dicampur dengan air panas atau suam.Buat dalam 2 sudu besar dan dan segelas air..jika ingin minum air manis pun boleh juga tapi gantikan gula kepada madu..sedap pun sedap serta elok untuk kesihatan....

2-Kurma
-bersahur-amalkan makan kurma yang dikisar halus dan campur dengan susu segar atau bancuh aje dengan air suam dn kalau nak manis letak sedikit madu.nak lagi sedap rendam kurma dalam 5 atau lebih sebelum tido.
-berbuka-kurma dimakan begitu saja atau dicarik halus dan campur dalam minuman. (biasalah bulan puasa macam-macam teringin... jangan risau makan saja semua yang disukai tapi dalam kuantiti yang sedikit dan berpada-pada...)

3-Halba
-Di mesir ni halba memang sangat digunakan..tak kiralah dalam masakan atau minuman..
Kalau di malaysia helba perlu digoreng(disangai) tanpa minyak - beli banyak ..goreng dan simpan dalam botol.. jangan plak sampai hangus. kemudian..ambil 2 sudu besar helba dalam gelas,gula 1/2 sudu teh (kalau diabetes x perlu ltk gula)/madu pastu campurkan air panas,dan bolehlah diminum...rasanya macam teh..kalau nak campur susu pun boleh...susu secawan yg di panaskn dan letak halba 2 sudu serta madu... ni diamalkan masa sebelum tido atau selepas berbuka dan hari2 selepas ramadhan..memang akan menambahkan susu badan...in shaa Allah..
(dil pernah buat entry pasal halba ni..lihat di Sini..) 
-boleh juga dicampur dalam makanan...macam buat nasi lemak...halba ni elok untuk memanaskan badan dan melancarkan perjalanan darah...

4-Barli
-barli boleh direbus dan dibuat air barli dicampur dengan gula batu..boleh juga dibuat bubur barli dan dicampur sagu..sedap...cubalah....barli dicuci...dan rebus dahulu sampai kembang pastu masukkn santan dan sagu...letaklh gula merah atau gula putih sesedap rasa..dan badan pun jadi sejuk dan segar....:-)

5-Air Masak,Air Zam -Zam
-air putih sila jangan lupa diambil..walau kita mingkin jenis yang susah nak minum air masak,cuba minum air mineral atau air zam zam pula..untuk anak kan?mungkin payah sikit air zam zam tu..tapi dari beli suplemen yang mahal2 baik beli air zam-zam yang memang banyak dijual di pasaran..banyak zatnya....

6-Buah-buahan dan sayur-sayuran
-makanlah buah-buahan sebanyak yang disukai...hari2 makan lagi elok..pencernaan pun bagus dan mengawal juga kadar metabolisma dalam badan.. kismis.epal,limau,kiwi,anggur.tembikai.delima,buah tin,roselle,mangga,pisang (tapi ..ada orang x sesuai makan pisang selepas bersalin)..makanlah buah yang sesuai dan x sesuai makan sikit atau jgn makan ye.kalau nak lagi sedap buatlah jus buah.dil memang ambil jus buah...sangat suka....:-).sayur2 pula makanlah lobak merah..lobak putih..ulam-ulam seperti pegaga,ulamraja,kentang dan sayur yang lain..serta kekacang seperti badam,kacang tnh...tapi kangkung,kubis agak tidak sesuai sebab agak berangin.tapi boleh ambil cuma jangan banyak2..kesian baby....:-)

7-Protein-Karbohidrat-makanan seimbang
-nasi..roti..ayam..ikan..daging...dan yang lain-lain yang sama dengannya....makan kuantiti sedikit tapi kerap..
kalau di bulan puasa..ambil nasi bersama sup panas-panas atau makanan yang berkuah..elakkan yang berminyak..sekali sekala tidak mengapa..yang bakar..yang rebus sangat sesuai....nak goreng-goreng guna sedikit minyak zaitun......waktu ramadhan-masa berbuka atau selepas taraweh..(tapi seeloknya makan sedikit selepas solat maghrib tapi sikit je..nanti ngantuk dan tidak larat pula...dan waktu sahur......(biasakan makan yang panas atau suam..sejuk elok dielakkan..)
kalau di hari biasa ...sila jangan skip makanan ni.makan sedikit tapi kerap....(jangan risau pasal berat badan...bila mnyusu walaupun kita cepat lapar tapi jika kita rajin memberi susu pada anak..in shaa Allah berat badan akan stabil dan turun dengan sendirinya.

8-Keju /Susu/Yogurt..(Halib/laban-Susu)
keju amat sesuai juga untuk memberi tenaga...satu keping keju dengan roti 2 keping dipanaskan atas kuali tanpa minyak dicampur salad dan timun dah cukup mmberi tenaga masa berbuka...jika x lalu makan nasi...:-) hari-biasa pula-amat sesuai diambil ketika sarapan..sarapan amat penting untuk ibu2 yang menyusukan badan...susu pula susu tepung, susu segar pun amat sesuai diminum..dicampur pula dengan halba dan madu..sedap juga..(tapi dil x minum susu putih ...tapi kalau letak dalam makanan..boleh makan ..tapi dil juga gantikan dengan keju dan yogurt buah-buahan...)

9-Biji Habatus sauda- baraka....
-Habatus sauda ni amat sesuai diamalkan..dil suka makan macam tu....atau dibakar bersama roti yang disapu butter...habatus sauda x kisahlah kita menyusukan badan atau tidak..memang memberi tenaga..badan yang lesu jadi segar...ni khasiat2nya....klik Sini
-



YANG PALING PENTING..SETELAH BERUSAHA SEPERTI DI ATAS....KITA KENA....

10-YAKIN...BERDOA..TAWAKAL
-kita kena yakin agar dapat menyusukan..tenang hati .Niat kerana Allah s.w.t.jangan biarkan emosi kawal diri..amalkan juga mengambil wudhu' dan berzikir..ketika menyusukan anak...sentiasa berdoa dan memohon pada Allah agar diberi kesihatan yang baik dan dapat menyusukan anak dengan jayanya...in shaa Allah...

“Para ibu HENDAKLAH menyusukan  anak-anaknya selama DUA TAHUN PENUH, iaitu bagi yang ingin MENYEMPURNAKAN  penyusuan itu” 
 – Surah Al-Baqarah, Ayat 233

“Apabila keduanya ingin menyapih (memberhentikan penyusuan) sebelum dua tahun dengan kerelaan keduanya dan permesyuaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya”
- Surah Al-Baqarah, ayat 233


PETUA UNTUK ANAK-
Anak pula...di bulan puasa....kalau anak dah boleh makan bagi dia minum atau makan yg dicmpur madu dan kurma..dia pun akan knyang...dan kalaulah tetiba di waktu siang yg kita mmg benar2 tak larat nak bagi dia susu.kalau dia belum boleh makan makanan..(boleh juga dibagi pada bayi yang baru lahir dan ke atas..jangan risau..kurma makanan sunnah..dan selamat..)bg kurma yg dilenyek dalam seketul atau 2 ktul cmpur air zam2 atau air mineral..selawat..bg dalam mulutnya atau atau sapu di mulutnya.in shaa Allah dia akn bertahan sementara kita relax dn urut2 sikit agar susu ada kembali.... 

kita juga kena rajin menyusukan anak..kerana lagi banyak menyusu lagi banyak penghasilan susu....kalau banyak sangat..elok dipam dan simpan...dil tak sempat simpan..anak dah minum semua...:-)


Semoga kita semua dapat menunaikan ibadat puasa dengan sempurna dan dapat menyusukan badan untuk anak kita.dengan izin Allah....:-)

p/s:sapa-sapa yang ada petua lain..boleh kongsikan..nak share pun silakan...:-) dil pun tulis berdasarkan pengalaman..bukanlah pandai mana... kita sama2 berusaha yang terbaik untuk diri,anak dan keluarga kita....yang lain serahkan pada Yang Maha Esa...Dia Maha Mengetahui segalanya.


3 ulasan:

NunAlifNunAlif berkata...

tq for sharing kak dila!

1,2,5,6,7 & 8 tu nana amalkan + nana amalkan makan minyak zaitun jgk.. insyaAllah nak try petua2 akk yg lain tu :D

Skrg dh 28minggu, doakan nana eh kak dari sana, mudah2an kite diberi kekuatan & kesihatan yg baik & ramadhan ni dapat puasa penuh..hehe... akk sekeluarga pon take care!

NEKCIK berkata...

nekcik da pencen pun kna makan habatussauda kan Dil

ummi_khalish berkata...

Nana:akk pun amlkn mnyk zaitun tp byk ltk dlm mknn...silakn cuba yg lain juga..bgs2..smoga dipermudhkn sgalanya.tcre dik.

nekcik:btul nekcik....mkn yg ori bgs...:-)

Tarikh Penting!!!

Birthday:-

Tok Babah:09.02.1952
Ummi Dil: 20.03.1980
Paklong Fendi:01.04.1985
Makcu Pikah:01.04.2001
Abi: 14.04.1987
Ayahlong:20.04.1979
Khalish Nu'man:23.04.2010 & 24.04.2010
Maklang Nor:10.05.1993
Zaim:20.05.2010
Zahira:01.06.2015
Acu:02.06.1990
Ummi Long:18.06.1981
Abi & Ummi Nikah:04.07.2009
Aisyah Humaira:19.07.2012
Maklong:01.09.1981
Nenek:13.09.1958
Zahra:27.9.2012
Allahyarham Ayah Aref:30.10.1990
Acu ana:19.11.1991
Atok: 08.12.1956
Tok Neni:28.12.1955