Jumaat, Jun 06, 2014

terima kasih anak2 ku.....


tersentuh hati di hari yang barakah....
*balik dari kedai dengan membawa macam2 barang....disambut 2 orang anak kesayangan..abang ambik barang sebelah kanan..adik ambik barang sebelah kiri...abi hanya memerhati ..yelah sebab smua anak2 dahambik..takkan pula nak angkt ummi?hehehe....
terharu..
* dah ambik barang..abang tanya ummi"ummi nak air x?"xnak abg..."minumlh ummi syian ummi"ummi hnya mampu senyum...abg tanya lagi.."ummi jalan kaki ke? aah bang"....tanya lagi"ummi jumpa atok x?"atok mana bang?" "atok yang duduk atas tangga kat ketapi tu"."atok yang xde umah tu"..setelah berfikir sejenak..ummi jawab ''ada abang"ummi bagi duit tak?"ummi pun jawab "bagi abang tapi ummi bagi satu je.sebab ada satu je.(satu =segenih)"xpe ummi.. bagus2.. "...sambil tepuk belakang ummi....masa ni..ummi tak tau nak terjemahkan rasa di hati..

*abang masuk bilik tetiba pastu kuar semula dengan membawa tabungnya yg ada duit syiling..dikeluarkannya...sambil mukanya macam berfikir...ummi tengok je gelagat dia sambil bersandar di dinding.... "buat apa tu bang?"x jawab...ummi tanya lagi"abang......ummi panggil jwb apa?" "saya ummi..."terus pandang umm,bangun....dan bawa duit yang dikeluarkan...dibagi 2.."ummi...satu ni ummi bagi atok..satu ni ummi beli tuk tuk"....hah?ummi nak ketawa tapi tahan..."kan ummi dah bagi tadi,nanti abang xda duit"xpe ummi.nanti adalah.ummi jangan kudukut ummi,Allah marah"erk..telan liur......ummi mengangguk pantas..dan tanya lagi.."buat ape nak beli tuk tuk abang?" "syian ummi kena jalan panas.nanti ummi boleh naik.cepat je dah sampai nanti boleh bagi atok acik tumpang"... ummi terus terdiam seribu bahasa.....
pengajaran..muhasabah diri....
*betapa mulia hatimu anak.terima kasih sayang....kadang2 ummi pun terlupa ...kadang2 ummi pun mudah leka....dengan dunia...tapi bersyukur pada-Mu Yang Maha Esa kerana menghadiahkan aku amanah yang menyedarkan aku sentiasa...betapa hidup di dunia bukan hanya kita..pandanglah sekeliling juga...mungkin kadang2 kita rasa apa yang kita ada tidak cukup jika nak dibagi pula...tapi kita kena percaya rezeki itu dtang dari Allah Yang Maha Kuasa... jika kita memberi pasti Allah menghadiahkan yang lain pula..biar sikit sama2 dirasa...in shaa Allah pasti berkat rezeki yang diperolehi dari kurniaan-Nya....YA Allah jauhkan kami dari sifat tamak dan kedekut dan memandang rendah pada yang kurang upaya..serta murah dan berkatilah rezeki kami..amin ya rabb.....





10 ulasan:

Ibu n Abah berkata...

Alhamdulillah
Dil dah berjaya mendidik anak bujang menjadi anak yg sangat berbudi dan perihatin. Seronoknya dapat anak yg semulia dan sedermawan sperti abang.
Baru berap jer umurnya.. Kan? Sangat bijak dan suci bersih hatinya. Makcik doakan agar abang terus menjadi anak yg soleh dan dermawan hingga ke akhir hayat.

ummi_khalish berkata...

terima kasih makcik....amin yarabb..itu juga harapan dil..sampai ke syurga....:-)

Tihara berkata...

Alhamdulillah indahnya entry ni Dil,
akak doakan moga dia jadi anak yang soleh nanti, insha Allah

Dil, esok akak nak publish lagi tiga words arabic..
kalau dil free, boleh lah tolong betukan ea, shukran dil :)

ummi_khalish berkata...

kak tihara....terima kasih kak....ada fb x?meh dil add....ok.kak...in shaa Allah kak...:-)

Tihara berkata...

ada :)
https://www.facebook.com/tiharaa

ummi_khalish berkata...

syukran awi...

Tihara berkata...

awi tu apa? ehee
akak ni asyik guna syukran jazilan je :)

ummi_khalish berkata...

syukran awi atau syakin awi(terima kasih banyak2):-)

ros_reeza berkata...

Assalamualaikum.. Ros isnggah sini dan follow.. datang dari blog kak Tihara :)

ummi_khalish berkata...

ros-waalaikumsalam...ahlan2..syukran ye..

Tarikh Penting!!!

Birthday:-

Tok Babah:09.02.1952
Ummi Dil: 20.03.1980
Paklong Fendi:01.04.1985
Makcu Pikah:01.04.2001
Abi: 14.04.1987
Ayahlong:20.04.1979
Khalish Nu'man:23.04.2010 & 24.04.2010
Maklang Nor:10.05.1993
Zaim:20.05.2010
Zahira:01.06.2015
Acu:02.06.1990
Ummi Long:18.06.1981
Abi & Ummi Nikah:04.07.2009
Aisyah Humaira:19.07.2012
Maklong:01.09.1981
Nenek:13.09.1958
Zahra:27.9.2012
Allahyarham Ayah Aref:30.10.1990
Acu ana:19.11.1991
Atok: 08.12.1956
Tok Neni:28.12.1955