Isnin, Mei 07, 2012

Pop Corn Sempoi....

 Bila dok rantauan kenalah rajin buat makanan yang teringin nak makan..tapi kena tengok gak lah bahannya ade ke tak...jika xde, tahan jelah..huhuhuhu... haritu dil ada buat popcorn sempoi...sebab nak beli xde jual yang best,so buatlah.. dan bahan2nya senang je....(resepi ni direquest cik aida lela yg dok mesia tu....buat ye cik...hehehe)


Bahan2 yang sempoi je...bertih jagung,gula dan minyak atau butter....dil guna 2-2..tapi butter xde dah masa ni,dah dipanaskan dalam kuali..hehehe...kalau nak pakai minyak saje pun boleh...

 minyak ape2 pun boleh.. dil guna minyak jagung sebenarnya tapi sebabkan dah tinggal botol kosong baru teringat nak ambik gambar, jadi ambik lah minyak baru ni sekadar prop.. hehehe..... guna minyak ni dalam setengah mangkuk di bawah ni ye....kalau ada butter.. letak 2 sudu.....

 jagung pun stengah mangkuk je.. jangan banyak sangat..nanti x muat periuk.... sebab bila dah masak,banyak....



gunakan periuk macam ni....
1) Mula2 panas kuali...letak minyak dan butter(kalau ada...api jangan kuat sangat...) 
2) letak 1 biji jagung untuk  test samada dah panas ke belum...biji jagung akan kembang... 
3) dah nampak satu biji tu kembang,boleh angkat dan masukkan semua biji jagung dan rata2kan....agar semua terkena dengan minyak..jangan risau..selagi x kembang,x meletup lagi...

4) tutup periuk tu dan biarkan saja jagung tu...nanti kita akan dengar letupan2 jagung tu sampai dah habis bunyinya...pastu tutup api...kacau2 dan letak di dalam bekas lain...


5) kemudian 6-7  sudu gula + garam sedikit dipanaskan dalam periuk tadi,biar warna keperangan dan cair,kemudian baru letak minyak dalam 2-3 sudu..... tutup api dan masukkan jagung yang dah goreng tadi.. dan gaulkan rata.... 


6) masukkan dalam bekas kedap udara,tapi jangan ditutup dulu..biarkan sejuk sebentar.... kalau tak nak simpan..ngap...yum yum...... kat umah ni kejap je dah abis, sampai x tau dah berapa kali dil buat pop corn ni.... hehehehe :-)

notakaki: otak tengah fening2...macam2 nak difikirkan....pasal itu,pasal ini..tapi cuba tenangkan..insya Allah..setiap masalah ada jalan...semoga kami diberi ketabahan yang tinggi dan dimurahkan lagi rezeki dan dirahmati Illahi.... dan semoga abi dan kawan2 berjaya dalam imtihan ini... 


5 ulasan:

Ibu n Abah berkata...

Alhamdulillah...
makcik pernah terpikir nak buat sendiri tp rasa macamlah susah sangat...
hehehehehehehehe

Fabulous Me berkata...

Waaaaaaah. info yg sgt sgt sgt menarik.. slh 1 makanan kdg2 mggile carik kat lua, padahal bole je buat sndri..

tq infos

ummi_khalish berkata...

Ibu N abah:Makcik,kat mesia mmg sng nk cri smua ni..beli je..bila dok jauh ni,pandai2lah kn?tapi rupanya senang je tau..try2..hehehe....

Fabolous Me: hehe..mmg sng je,cuma kita je xnk try....:-)

LYAfrina berkata...

waaa..sng j nak mbuatnyer rupanya..xdelah ssh sgt kan

Aida Lela berkata...

DILAAAA TQQQQ!!

kreatif amat nih. tak terfikir dila guna periuk macam tu, tak terfikir resepi dia macam tu.

insyaAllah, nak buat! semangat ni, harap semangat sampai ke sudah. amin

TQ atas resepi ni tau.

xoxo

Tarikh Penting!!!

Birthday:-

Tok Babah:09.02.1952
Ummi Dil: 20.03.1980
Paklong Fendi:01.04.1985
Makcu Pikah:01.04.2001
Abi: 14.04.1987
Ayahlong:20.04.1979
Khalish Nu'man:23.04.2010 & 24.04.2010
Maklang Nor:10.05.1993
Zaim:20.05.2010
Zahira:01.06.2015
Acu:02.06.1990
Ummi Long:18.06.1981
Abi & Ummi Nikah:04.07.2009
Aisyah Humaira:19.07.2012
Maklong:01.09.1981
Nenek:13.09.1958
Zahra:27.9.2012
Allahyarham Ayah Aref:30.10.1990
Acu ana:19.11.1991
Atok: 08.12.1956
Tok Neni:28.12.1955