Jumaat, Mac 02, 2012

Dumyat-part 1...Mencari Kerang.....


Alhamdulillah...harini ada rajin sikit nak update.. :-) ikutkan macam2 nak cite tapi buat masa sekarang penyakit 'M' amatlah banyak dalam diri..huhuhu..maaf ye teman2(bajet ade orang baca blognyer..huhu,ummikhalish terperasan....hahahaha)
Oklah.. entri kali ni dil nak cite pasal jalan-jalan kami ke dumyat...kami pegi 4 pasangan dan seorang ikhwah..jadi semuanya 9 orang dewasa+4org kanak2.... Kami bertolak pada 26/02/2012 pada pukul 7.30 pagi.. dari alex ke perhentian besarnya naik tremko.. kemudian nak ke dumyat kami naik bas.... sebenarnya,rancang nak ke dumyat ni dah lama.. dan nyaris2 dibatalkan di saat akhir kerana masing menghadapi masalah kesihatan..Dil sendiri masa hari nak pegi masih dalam keadaan kurang sihat..cirit birit pada hari sebelumnya.. tapi dek kerana memang suka sangat nak berjalan,digagahkan jua....alhamdulillah dil dapat bertahan sampai dumyat,tapi abi khalish pula yang mabuk naik bas....nasib baik ada teman yang sangat prihatin.. dan kami sampai ke dumyat dengan selamatnya pada pukul 3 ptg..... kami menyewa 2 buah rumah sebelah menyebelah...satu untuk lelaki,satu untuk wanita...
Sampai di daerah dumyat,kami sangat teruja dengan keadaan bandarnya yang amat terancang dan sangat tenang..amat berbeza dengan tempat kami di alex,rasa jatuh cinta dengan suasana di sini... memang sangat damai.... hari pertama,kami lepak2 di rumah dan malamnya buat bbq di atas bumbung rumah..memang enjoy sangat.....balik rumah dekat 1 pagi n rest......

Dumyat ni terkenal dengan kerang...jadi pada keesokan hari kami pegi ke pantai... dan sangat terkejut tengok kerang yang sangat banyak.. ini adalah pertama kali dalam hidup dil merasai pengalaman mengutip kerang dan mengopek kerang yang masih hidup....rasa bertuah dapat pengalaman berharga ni...
sepanjang persisir pantai penuh dengan kerang..sampai x larat nak kutiplah...

anak2 yang terpegun di atas lautan kerang...

seorang abi yang sedang menerangkan pada anaknya cara mengutip kerang...:-)


budak cerdik yang sangat happy dapat berjalan-jalan bersama kawan2..
umminyer lebih2 lagi....hehehe...
kerang mesir yang saiznya agak besar.....


klah.. berhenti di sini..bersambung part 2 nanti......Insya Allah.....


5 ulasan:

Ibu n Abah berkata...

Masya'Allah...
seronoknya dengan percutian Dill ini...
memang kerangnya nampak besar2..
- buat rendang kerang memang sodapppp...

Hanis MY berkata...

byknya kerang boleh ambil dn masak terus ye dil

dela berkata...

banyaknya kerang.... boleh kutip camtu ja kan... senang... buat kerang bakar ..sedap...:)

ummi_khalish berkata...

Makcik:seronok makcik..memang kerang2nye besar..dek kerana terkejut,sampai lupa nak masak ape..hihihi...
kerang rendang?mcm menarik....
hanis:mmg trsgt banyak..sampai x larat nk kutip.....hehehe
dela:blh kutip dan pilih2 lagi...nk buat kerang bakar pun x sempat sbb dah terkaku dgn lautan kerang..hahaha

Aida Lela berkata...

besarnye kerang dia dila..kalau kumpul letak dalam akuarium mesti cantik.

Tarikh Penting!!!

Birthday:-

Tok Babah:09.02.1952
Ummi Dil: 20.03.1980
Paklong Fendi:01.04.1985
Makcu Pikah:01.04.2001
Abi: 14.04.1987
Ayahlong:20.04.1979
Khalish Nu'man:23.04.2010 & 24.04.2010
Maklang Nor:10.05.1993
Zaim:20.05.2010
Zahira:01.06.2015
Acu:02.06.1990
Ummi Long:18.06.1981
Abi & Ummi Nikah:04.07.2009
Aisyah Humaira:19.07.2012
Maklong:01.09.1981
Nenek:13.09.1958
Zahra:27.9.2012
Allahyarham Ayah Aref:30.10.1990
Acu ana:19.11.1991
Atok: 08.12.1956
Tok Neni:28.12.1955