Rabu, Oktober 19, 2011

x taulah kuih ape.......


kat mesir sekarang ni dah masuk musim sejuk..
jadi perut asyik lapar je... hehehe.. baru2 ni dil buat kuih...
yang namanya dil x pasti...badak berendam(x nampak pun rupa badak..
huhuhu) atau puteri mandi...
dulu kat m'sia,ma dil selalu buat...
so haritu,kebetulan ada tepung pulut,mulalah operasi buat kuih ni....

kuih yang sangat lemak2 berkrim...yum yum...

dil buat campak2 je....dan x sangka ramai peminat...dan peminat no 1nyer adalah?

Budak cerdik ni..khalish memang macam tok babah nyer..
suka makan kuih..dan 3 biji di atas tu dia yang makan ye...l
epas dah makan..dia cakap..dap mi..wahhhhhhh...
hehehe..khalish nu'man yang pandai ambik hati ummi..lap u lah...


notakaki:bila khalish dah pandai makan,lagilah bersemangat nak masak....indahnyer perasaan tu kan?


9 ulasan:

cyanamoose berkata...

Dil... nmpak macam badak bulat berendam.. hehe. lepas nie bley buat kuih puteri2 tu plak.... sy pun tk ingat nama, pernah tgk color kuning nama puteri.

Cik Sue berkata...

Assalam dil,
patutnya kat mesir dil tukaq nama puteri mandi bior jadi alah2 Mesir sikit...hehehehe

Ibu n Abah berkata...

Dil...
Mmg rupanya mcm vadak verendam...
Mmg sedap...
Pandai khalish makan yg sedap2 jer...
Makcik pun suka tp tak pulak rajin nak buat....

S.U.F.E.E.N.A.N berkata...

Terliur laa pulak tgk kue badak berendam dil ni..hihi..nk buat tak reti..ekeke..plus kalu buat pun akak sorang je yg makan,tak syiok!bak kata dil..kalau anak beria makan barulah bersemangat nak buat kuih segala..dan disebabkan mereka takde..semangat pn takde..huhuh..

ummi_khalish berkata...

Cyana:tulah..bulat2 kan?hahahha..oo yg ni bukan puteri mandi..dia warna warni ye..xpe2..selagi budak kecik suka makan akan kubuat...

Cik Sue:hehehehe...ni main campak2..tu yg nk ltk nama ape pun x tau....

Makcik:rupanya adlh macam,rasanya pun sama(hubby n kawan2 kata),sedap tu x taulah...tapi 30ketul dil buat..sekejap je hilang...hehehehe...khalish memang pemakan,tapi agk memilih...huhuhu...makcik,dok merantau,semua kena buat..kt mesia.jgn hrp..beli je sng...hahahaa....

Kak Ann:telan liur tu kak...senang je kak...macam nak buat buah melaka cuma tukar isi dalamnya kelapa manis,dan masakkan santan..sonang je..tapi tulah...sorg je nk makan,mmg x best..huhu..jgn touching kak...sedihlah plk ni...sabar2..insya allah..balik m'sia nanti buatkan untuk budak2 comel tu ye sambil berenang di pool..hehehe...

kasihredha berkata...

kuih butir nangka? :)

azieazah berkata...

Ada macam-macam versi nama kuih ni. Yang pasti kalu Puteri Mandi ada kelapa parut, kan?

Wahhh kecik camtuh dah pandai makan kuih ya. Bebaik, pulut tu mudah tercekik.

ummi_khalish berkata...

kak kasih:ooo butir nangka ye akk panggil?baru first time dengar..hehehehe....

Kak Azie:tulah kak macam2...ooo ye ke puteri mandi tu ada kelapa parut?yang kat luar ke dalam kak?sebaba dalamnya memang dil isi kelapa parut...mmg khalish suka sangat kak...tapi pandai plak dia makan...risau gak...

kakchik@ella berkata...

Yg ni KC panggil Badak Berendam, Dil.

Tarikh Penting!!!

Birthday:-

Tok Babah:09.02.1952
Ummi Dil: 20.03.1980
Paklong Fendi:01.04.1985
Makcu Pikah:01.04.2001
Abi: 14.04.1987
Ayahlong:20.04.1979
Khalish Nu'man:23.04.2010 & 24.04.2010
Maklang Nor:10.05.1993
Zaim:20.05.2010
Zahira:01.06.2015
Acu:02.06.1990
Ummi Long:18.06.1981
Abi & Ummi Nikah:04.07.2009
Aisyah Humaira:19.07.2012
Maklong:01.09.1981
Nenek:13.09.1958
Zahra:27.9.2012
Allahyarham Ayah Aref:30.10.1990
Acu ana:19.11.1991
Atok: 08.12.1956
Tok Neni:28.12.1955