Ahad, Ogos 14, 2011

9 Siti yang harus dicontohi...


sumber:dari blog..tapi hubby dil x save pula..kalau tuanpunya baca,dil mohon sharing ye..terima kasih...


Antara 9 siti yang harus di contohi.....


1) Siti Khadijah

- Beliau merupakan isteri Rasulullah s.a.w yg melahirkan anak2 Rasulullah, setia dan menyokong Rasulullah walaupun ditentang hebat oleh org2 kafir dan musyrik, menghantarkan makanan kpd Baginda ketika Baginda beribadat di Gua Hira’.

2) Siti Fatimah

- Anak Rasulullah yg tinggi budi pekertinya.Sangat kasih dan setia kpd suaminya Ali karamallahu wajhah walaupun Ali miskin.Tidur berkongsikan 1 bantal dan kdg2 berbantalkan lengan Ali.Rasulullah pernah b’kata aku takkan maafkan kamu wahai Fatimah sehinggalah Ali maafkan kamu.

3) Siti A’ishah

- Beliau isteri Rasulullah yg paling romantik.Sanggup berkongsi bekas makanan dan minuman dgn Rasulullah. Di mana Nabi s.a.w minum di situ beliau akan minum menggunakan bekas yg sama

4) Siti Hajar

- Isteri Nabi Ibrahim yg patuh kpd suami dan suruhan Allah.Sanggup ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim atas suruhan Allah demi kebaikan.Berjuang mencari air utk anaknya Nabi Ismail (Pengorbanan seorg ibu mithali).

5) Siti Mariam

- Wanita suci yg mmg pandai menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yg tinggi sehingga rahimnya dipilih oleh Allah s.w.t utk mengandungkan Nabi Isa.

6) Siti Asiah

- Isteri Firaun yg tinggi imannya dan tidak gentar dgn ujian yg dihadapinya drpd Firaun Laknatullah.

7) Siti Aminah

- Wanita mulia yg menjadi ibu kandung Rasullullah. Mendidik baginda menjadi insan mulia.

8.) Siti Muti’ah

- Isteri yg patut dicontohi dan dijanjikan Allah syurga untuknya kerana setianya kpd suami, menjaga makan minum, menyediakan tongkat utk dipukul oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati, berhias dgn cantik utk tatapan suaminya sahaja.

9 ) Siti Zubaidah

- Wanita kaya dermawan yg menjadi isteri Khalifah Harun Al-Rashid.Sanggup membelanjakan semua hartanya utk membina terusan utk kegunaan org ramai hanya niat kerana Allah s.w.t.


p/s:baca ni membuatkan hati teringin nak anak perempuan pula..boleh dil namakan Siti...:-)




8 ulasan:

tireless mom berkata...

salam mommy..masyaAllah malu sangat dengan diri sendiri dan pada Sang Pencipta!...they are superb woman..the real jihad for islam! anyway kita perlu muhasabah lagi kan...tq for the info dear....really inspired!

Ibu n Abah berkata...

Dil...
akak pun dah meletakkan nama anak sulong dengan siti...
Siti Fatimah Azzahrah...
- sempena nama anak Nabi Muhammad saw ..
Bagus kita ambil tahu sejarah wanita hebat. Terima kaseh Dil.. berkongsi maklumat..

Cik Sue berkata...

Assalam dil...
saya pun x pernah terpk nak letak "Siti" dihadapan nama anak2 perempuan saya...Ya Allah!!!

S.U.F.E.E.N.A.N berkata...

Kita ni asal sebut siti jerk terus terbayang simplysiti..langsung tak terbayang Siti-Siti wanita solehah yg ini..bagus dil dear, satu tazkirah yg sgt terkesan di hati..:)

p/s: err..nampaknya khalish bule la tukar title ke "abang khalish" plak lepas ni..hihih

ShalleyshaLina a.k.a ChaLie berkata...

thanx sangat for sharing

kasihredha berkata...

nanti kalau dpt anak ppuan dil letak siti Muti'ah...cantik nama ni :)

azieazah berkata...

Kalu Siti Nurhaliza plak? hehehehe


Ramadhan: Nuzul Quran “bacalah...”

ummi_khalish berkata...

tireless mom:wkmslm..tulah kan?betapa kerdilnya diri ini..semoga kita sama2 muhasabah diri..you r welcome...:-)

ibu:alhamdulillah..ibu dh dpt menamakan mereka dgn nama yang besar maknanya..semoga dil diberi rezeki jua...sama2 kasih....

cik sue:xpe...lepas ni kita blh letak sama2...:-)salam ukhuwah...

kak An:tulh kak..kita ni selalu trlepas pndang pada2 info2 agama ni..same2 muhasabahkn dirikn kak...
abg khalish?tunggu khalish benar2 bersedia nk adik...hehe.....

ShalleyshaLina:sama2..:-)

kak kasih:kita samelh..dil pun tringin nk letak nama tu..insya Allah kak..klo ade rezeki...

azieazah:siti nurhaliza? itu x masuk book....hehe......

Tarikh Penting!!!

Birthday:-

Tok Babah:09.02.1952
Ummi Dil: 20.03.1980
Paklong Fendi:01.04.1985
Makcu Pikah:01.04.2001
Abi: 14.04.1987
Ayahlong:20.04.1979
Khalish Nu'man:23.04.2010 & 24.04.2010
Maklang Nor:10.05.1993
Zaim:20.05.2010
Zahira:01.06.2015
Acu:02.06.1990
Ummi Long:18.06.1981
Abi & Ummi Nikah:04.07.2009
Aisyah Humaira:19.07.2012
Maklong:01.09.1981
Nenek:13.09.1958
Zahra:27.9.2012
Allahyarham Ayah Aref:30.10.1990
Acu ana:19.11.1991
Atok: 08.12.1956
Tok Neni:28.12.1955