Khamis, Jun 16, 2011

Bengkang @ Bingka Pulut...

Salah satu kuih kegemaran dil.... kuih orang lama2....memang sangat lemak.... dah banyak kali buat...tapi yg bestnyer kat malaysia x penah buat...boli ja...walau sonang je nak bueknyer...hehe...ni dil letak resepinyer sebab ada orang teringin nak buat.....orang di sana,dah buat jangan lupa ngantor ye...kirim di angin lalu...:-)...k layan....


ni gambar bengkang yang pertama kali kubuat di bumi anbiya ini....

Bahan-bahannya


* 3 cawan atau bersamaan 600ml susu segar
* 10 s/b gula (nak lebih manis boleh tambah)

- 2 cawan tepung pulut
- 1 s/k serbuk vanilla
- 6 s/b kelapa kering(kalau kat m'sia guna kelapa parut ye...kat sini xde)
- 1/2 s/k garam

Cara membuatnya

1. Masak bahan bertanda * hingga mendidih.kemudian biarkan sementara (x perlu biar sejuk sgt).

2. Dalam bekas lain,campurkan bahan bertanda - , gaul rata kemudian tuangkan bahan yang dimasak tadi dan gaul hingga sebati.

3.Tuang adunan ke dalam loyang yang disapu minyak atau butter.

4.Bakar di dalam oven dengan suhu 180C selama 30 min atau hingga kekuningan.....

5.Biarkan sejuk baru dipotong.. yummy...(dil x sempat tunggu sejuk..panas2 makan terus..shodap)




gambar kali ke-2 kubuat..yg blum potong x smpt ambik,terlupa...ni bakinya....


3 ulasan:

Aida Lela berkata...

sedapnyeee... tak pernah buat . hihihi

kakchik@ella berkata...

Heyyyy .. sedap tau kueh ni. Kakchik suka. lama sungguh kc tak singgah tngok dil. Sokmo terlepas pandang. Dil dan baby sehat??

ummi_khalish berkata...

aida:mmg sdp..song je buatnyer..try ler...

k.c ella: mmg shedapppp kak....my favorite dri dlu....xpe kak. jnguk skali skala pn alhamdulillah....kmi cht...smoga akk pun sht stlh berkarok...hehe...hri2 dil bce blog akk....:-)

Tarikh Penting!!!

Birthday:-

Tok Babah:09.02.1952
Ummi Dil: 20.03.1980
Paklong Fendi:01.04.1985
Makcu Pikah:01.04.2001
Abi: 14.04.1987
Ayahlong:20.04.1979
Khalish Nu'man:23.04.2010 & 24.04.2010
Maklang Nor:10.05.1993
Zaim:20.05.2010
Zahira:01.06.2015
Acu:02.06.1990
Ummi Long:18.06.1981
Abi & Ummi Nikah:04.07.2009
Aisyah Humaira:19.07.2012
Maklong:01.09.1981
Nenek:13.09.1958
Zahra:27.9.2012
Allahyarham Ayah Aref:30.10.1990
Acu ana:19.11.1991
Atok: 08.12.1956
Tok Neni:28.12.1955