Isnin, April 23, 2012

2 tahun sudah usiamu....happy born day.. part 1...


2 tahun yang lalu pada tarikh 23.04.2010 pukul 11.47malam, seorang abi dengan keterpaksaan terpaksa menandatangani borang untuk ummi bersalin secara pembedahan.... Demi anak yang dikandungkan terlebih dari tarikh yang dijangkakan (baby cerdik sepatutnya keluar pada 14/04/2010,sama tarikh dengan abinyer) , kami berdua redha, walau sebenarnya ummi boleh bersalin normal kerana jalan dah buka luas...tapi memang itu sudah tertulis yang ummi kena hadapi juga... Jadi masuklah ummi ke bilik bedah seorang diri yang hanya abi dapat teman sampai di pintu lif..kala itu hati ummi memang menangis(tapi x tunjuk depan abi)... sebab sebagai anak rantau, hanya abilah peneman ummi kala itu... namun ummi bersyukur ada kawan2 yang sudi menemani abi dan memberi semangat yang tidak putus2 pada keluarga kita.. lalu pada pukul 12.17 pagi 24.04.2010 lahirlah seorang bayi lelaki yang sangat dinanti di hospital mabrah,assofiroh,iskandariah,mesir...  (TAPI TARIKH DI DALAM SIJIL KELAHIRAN DITULIS WAKTU  TANDATANGAN BORANG..JADI SEBAB TU KHALISH KENA INGAT 2 TARIKH YE..) Bersalin di mesir ni bukan macam di malaysia, ummi admit pkul 9mlm 23/04/2010 esoknya ummi dah kena keluar dari wad pada pukul 12tgh hari.... dan ummi kena bangun sendiri serta balik dengan menaiki teksi  anakku sayang walau ketika itu ummi masih sakit.. yelah dengan kaedah pembedahan dan ubat epidural.... memang kena kuat..fizikal,mental.. namun bila ummi tengok wajahmu ketika itu, hati ummi jadi sangat kebal dan kental... bayangkan ummi seperti tidak bersalin.. boleh berjalan ke tandas dan ummi banyak buat sendiri tapi dipantau abi serta kawan2 (khalish kena ingat jasa auntie shida,auntie aina,acik jot,acik jannah,acik syu,acik syila n ammu apis,ammu padil,acik una serta semua kawan2 abiummi di bumi mesir ni tau,tanpa mereka abiummi pasti tidak keruan...) Dan yang paling penting abi ..yang sanggup bersengkang mata menjaga kita berdua.. Abimu Mohd Hazin bin Ahmad yang sangat cetek ilmunya dalam menjaga orang dalam pantang, namun demi orang tersayang abi sanggup gagahi juga.... Ingat tu Khalish Nu'man...:-(
Masa ummi berpantang, kadangkala hati ummi jadi tidak keruan.. yelah,jauh dari family ummi... ummi sedih sayang... tapi ummi x boleh tunjuk yang ummi sedih sebab ummi taknak abi jadi lemah... ummi xnak tokbabah tokneni serta atok nenek semenyih susah hati.. sebab tu bila ummi skype dengan family di malaysia, ummi ceria je.. tapi di hati... Allah yg tahu..... ummi kena betul2 kuat walau sebenarnya ummi sedih sebab ummi x dapat melahirkanmu secara normal dan jauh dari keluarga dan sedara mara... ummi hanya ada abi bila kawan2 semua balik umah... tambahan pula masa tu nak imtihan,jadi abi memang agak kelam kabut.. tapi ummi bersyukur.. Allah memudahkan segala urusan kita.. ummi boleh menyusukan pada hari pertama sayang dilahirkan,susu ummi senang je keluar.. dan nama senang nak daftar, pastu ummi pun boleh uruskan adik sendiri dengan dibantu abi dan acik2.... Tetapi pada 20 hari khalish dilahirkan,ummi diduga..ummi diserang demam susu yang agk banyak....jadi ummi perlu mendapat rawatan di klinik.. sayang tau x?masa tu ummi jalan kaki dari rumah lebih kurang 5km.. sebab ummi takut nak naik teksi.... dan demam ummi kebah setelah ummi berurut dengan acik dari Thailand.. lega hati ummi... dapatlah ummi menyusukan khalish dengan tenang...dan hari2 yang kita lalui,semuanya berjalan lancar dan ummi abis pantang...
Berlakulah proses tumbesaranmu.. dari seberat 2.7,akhirnya sekarang genap 2 tahun dengan berat 10 kg... dan yang amat menggembirakan ummi, ummi dapat menyusukan khalish selama itu..dan masih belum berhenti (tapi... maafkan ummi terpaksa berhenti jua satu hari nanti, bukan ummi x sudi sayang, tapi kerana akan hadir insan lain yang lebih memerlukan susu ummi.. ummi harap khalish nu'man mengerti.. ikut hati umi ingin beri susu selagi daya.huhuhu.) 


Selamat Hari Lahir Permata Cinta Suci... Muhammad Khalish Nu'man bin Mohd Hazin....


to be continue....(ummi tiba2 syahdu pula..huhuhu)


3 ulasan:

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ berkata...

bersalin kat sana sangat berdikari kan? lepas operate esok dah leh kuaq, kat malaysia, 2hari selalunya kena tahan wad, tu pun nak jalan jenuh... hmm... pengalaman, is alhamdulillah bersalin normal, tu pun balik orang amik... huhu

setiap orang punya pengalaman berbezakan, ispun tatau lagi next2 macam mana.. moga kita dipermudahkan insyaALLAH (^___^)

cyanamoose berkata...

DIL,

syahdu sy baca... berlinang gak air mata. hmm. pengalaman yang indah membuatkan DIL lebih tabah. InshaAllah.

ummi_khalish berkata...

Is:mmg sgt berdikari..dan kena tahan..arab ni kasar tau...huhuhu..insyaAllah...:-)

Cyana:pengalaman tu lebih mendewasakan kita kn?hhuhuhu....

Tarikh Penting!!!

Birthday:-

Tok Babah:09.02.1952
Ummi Dil: 20.03.1980
Paklong Fendi:01.04.1985
Makcu Pikah:01.04.2001
Abi: 14.04.1987
Ayahlong:20.04.1979
Khalish Nu'man:23.04.2010 & 24.04.2010
Maklang Nor:10.05.1993
Zaim:20.05.2010
Zahira:01.06.2015
Acu:02.06.1990
Ummi Long:18.06.1981
Abi & Ummi Nikah:04.07.2009
Aisyah Humaira:19.07.2012
Maklong:01.09.1981
Nenek:13.09.1958
Zahra:27.9.2012
Allahyarham Ayah Aref:30.10.1990
Acu ana:19.11.1991
Atok: 08.12.1956
Tok Neni:28.12.1955