Sabtu, Ogos 13, 2016

budak cerdik


Duduk2 di malam hari..
anakdara mai duduk tepi...
ummi senyum nampak gigi..
kakak terus sentuh pipi...
dan tetiba cakap sayang sangat ummi...

aduhai cair sungguh hati..
tapi ummi rasa macam ada sebab tersembunyi...hihi...
ummi tanya kakak nak apa ni?
kakak cakap , ummi boleh tolong masak nasi?
nasi gureng dengan telur goyang sekali...
perut kakak dah berbunyi2..
walau baru makan sejam yang tadi...
aduhlah kakak...ummi tak tau nak nangis atau ketawa gelihati...
pandai anak ummi ni buat ummi terus bangun memegang kuali...
demimu anak kugagahi..
jadi mak ni kena tetap rajin walau kdang2 mmg rasa malas menguasai..
namun demi perut insan yang disayangi,
rajin x rajin tetap kena seret kaki..
menuju ke dapur..syurga bagi surirumah sejati...hehe...

*kakak selalu cakap..dia taknak kurus...dia nak gemuk....
bila ummi kata nanti gemuk sangat x larat bawa badan ..
dengan selamba dia jawab..nanti duduk dalam stroller.
kakak kakak..mati akal ummi dibuatnya....
xpalah kakak...makan jelah..janji hati senang.. dan sihat.... cergas...
*ikut sapalah makan x berhenti dan x reti kenyang ni? 
ummi garu kepala x gatal..sambil menyengih sorang diri... hihi.. 



5 ulasan:

mokjadeandell berkata...

Sdg jaga suami dihospital, terbaca nukilan puan. Terus ketawa tringat kerenah anak2 masa kecil

Ibu n Abah berkata...

Dil...
Cakap kat kakak jangan gemuk
Makan untuk sihat
Nanti serupa kak Aisyah kat rumah ni..
Kami rindu Aisyah yg kurus comei....
Seronok melayan anak2 yg mahu makan..

mokjadeandell berkata...

Sdg jaga suami dihospital, terbaca nukilan puan. Terus ketawa tringat kerenah anak2 masa kecil

Uncle berkata...

Assalamualaikum.

Telur ialah fav Uncle. Masaklah macamanapun. Goreng, rebus, poached dll. Uncle boleh makan itu saja dengan nasi. Boleh bertambah pulak nasi tu..hahahahaha...Mungkin kerana itu saja yang sentiasa ada dirumah sewaktu Uncle kecil dulu!

ummi_khalish berkata...

Cikgu:salam ukhuwah cikgu..syukran sudi jenguk blog Dil ini...alhamdulillah...coretan ini sebagai penguat semngat dan kenangan indah yang akan diingati selamanya...maaf lambat balas..internet di bumi mesir ni bermasalah...

Makcik Rahmah: hehe..dah selalu pesan..dia cakap..kakak ikut ummi..makan banyak x gemuk mana pun..aduilah..ada aja jawapannya....hihi...

Uncle:Waalaikumsalam uncle..samalah.makanan yg mampu milik yg ada di umh.itu antara feveret anak dil...selain ayam...alhamdulillah..mereka sangat menikmati dengan apa jua yg ummi masak..kadang2 xde apa..nasi shj pun depa makan dengan gembiranya..syukur anak2 ini mudah sgt membelanya..anak bumi anbia yg sama2 bersama abahumminya susah sng sebagai anak rantau yg membiayai kehidupan sendiri sebagai pelajar yg duduk jauh demi sebuah impian...doakan kami...dikuatkan semangat lagi dan teruskan berjuang..untuk berjaya bukan mudah kan? caiyo2... :-)

Tarikh Penting!!!

Birthday:-

Tok Babah:09.02.1952
Ummi Dil: 20.03.1980
Paklong Fendi:01.04.1985
Makcu Pikah:01.04.2001
Abi: 14.04.1987
Ayahlong:20.04.1979
Khalish Nu'man:23.04.2010 & 24.04.2010
Maklang Nor:10.05.1993
Zaim:20.05.2010
Zahira:01.06.2015
Acu:02.06.1990
Ummi Long:18.06.1981
Abi & Ummi Nikah:04.07.2009
Aisyah Humaira:19.07.2012
Maklong:01.09.1981
Nenek:13.09.1958
Zahra:27.9.2012
Allahyarham Ayah Aref:30.10.1990
Acu ana:19.11.1991
Atok: 08.12.1956
Tok Neni:28.12.1955